Testad bil: Audi Q5 Sportback TFSI e quattro
Pris: Från 673 700 kronor hos Audi

Audi känns hetare än på länge. Om det beror på att tillverkaren på senare tid spottat ur sig flertalet elektrifierade modeller eller att designavdelningen helt enkelt befinner sig i ”the zone” och oavbrutet lyckas skissa fram tilltalande bilmodeller låter vi vara osagt. Troligtvis är det en kombination av dessa två och ett av de senaste stjärnskotten på redaktionens ”vill-ha-lista” är utan tvekan Audi Q5 Sportback TFSI e quattro.

Betyg 5 av 5

Omdöme

Vi dristar oss till att utnämna Q5 Sportback 55 TFSI e quattro till en av de mest intressanta laddhybriderna på marknaden just nu – oavsett storleksklass. Den är galet vacker, uppkopplad och med förarhjälpmedel som håller högsta klass samt fixar knappt sex mil på enbart el. Är du på jakt efter en modern mellanklass-suv i premiumsegmentet kan du sluta leta nu och i stället leta upp närmaste Audi-återförsäljare. 

Positivt

  • Snygg design!
  • Räckvidd på enbart el
  • Komfortabel och underhållande att köra
  • Förarhjälpmedel, MMI och uppkopplingstjänster

Negativt

  • Apple Carplay och Android Auto ingår inte som standard.
Audi Q5 uppgraderades under 2020, förutom att se över designen förärades modellen även med en rad tekniska uppgraderingar i form av en ny digital MMI-touch skärm, senaste generationen infotainmentplattform (MIB3) samt Car2X-tjänster, för att nämna några av nyheterna. Samtidigt lanserades även laddhybriden Q5 TFSI e, en minst sagt efterlängtad version av den omåttligt populära mellanklass-suven.
Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro

Sportig design och grym kvalitetskänsla

Testbilen, Q5 Sportback 55 TFSI e quattro är således en till utseendet sportigare version med dess sluttande bakdel men det slutar inte där: Förutom en uppenbart vassare design har modellen dessutom förärats med ett kraftfullare batteri som resulterar i en riktigt konkurrenskraftig räckvidd när det gäller körning på enbart el.

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro

Interiört håller Audi sin vana trogen premium-fanan högt. Den är trivsam och har en exklusiv känsla i allt ifrån knappar och reglage till komforten de minst sagt bekväma sätena erbjuder. Det digitala instrumentklustret¸ virtual cockpit plus (tillval), är precis som tidigare en av de bästa lösningarna på marknaden. Den skarpa 12,3-tum stora färgskärmen är föredömligt anpassningsbar som hanteras enkelt via multifunktionsratten.

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro

Tredje generationen av Audis modulära infotainment-plattform presenteras på en centralt placerad skärm som mäter 10,1 tum. Med touchfunktion och akustisk feedback ersätts kontrollvredet som i tidigare generation var placerad vid växelväljaren. På gott och ont – det hade inte gjort ont att kunna använda sig av både och om ni frågar oss – men oavsett detta är systemet både användarvänligt och kompetent. Audi Q5 är konstant uppkopplad såväl till internet som trafikinfrastruktur och matas kontinuerligt med aktuell information om trafikflödet.

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro

Prediktivt system underlättar

När det gäller förarhjälpmedel är den prediktiva farthållaren sedan tidigare något av en favorit. Utöver att hålla avståndet till framförvarande bil anpassas även hastigheten efter exempelvis påfarter, rondeller och korsningar längs med rutten.

Detta görs till viss del även utan att vare sig navigationssystemet eller farthållaren är aktiverad. Släpper du på gasen arbetar systemet ändå i bakgrunden och saktar in om du ligger för nära framförvarande bil eller när du närmar dig en korsning. Suveränt! Uppkopplingen innebär givetvis även att du via din mobiltelefon och Audis app kan kommunicera med bilen från distans. 

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro

Q5 Sportback 55 TFSI e quattro har ett 17,9 kWh batteri. Räckvidden med körning på enbart el är, enligt WLTP, 58 kilometer. En siffra som visar sig överensstämma med verkligheten – på ett fulladdat batteri tog vi oss exakt 56,1 kilometer innan förbränningsmotorn kickade in. Riktigt bra och ett klart intressant alternativ för den med ett par mils pendlingsavstånd till och från arbetet som i teorin, och bortsett från längre turer, sällan kommer att behöva köra på annat än el. Skulle det nu vara så att du vill spara på batteriet eller om det är helt urladdat drar bilen runt 0,66 liter milen, vilket även det är en riktigt bra siffra.

Bilen är väldigt komfortabel att både köra och att färdas i. Ljudisoleringen är en av klassens absolut bästa. Batteriet är placerat under lastutrymmet, som rymmer cirka 455 liter. Fäller du baksätets ryggstöd får du upp till 1 365 liter lastutrymme. Baksätet är för övrigt tredelat och kan både vinklas eller flyttas framåt och bakåt vid behov.

Audi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro

Elmotor och förbränningsmotor producerar tillsammans en systemeffekt på 270 kW och ett vridmoment på 500 Nm. Ekipaget avverkar 0 – 100 på 5,3 sekunder, det vill säga nästintill sportbilsprestanda och tillgången till fyrhjulsdrift säkerställer att kusarna hamnar i backen.

Specifikationer

M3 rekommenderar

Modell: Q5 Sportback 55 TFSI e quattro
Testad: juni 2021
Tillverkare: Audi
Pris: Från 673 700 kronor hos Audi
Motor: fyrcylindrig 2-liters bensinmotor, 265 hk vid 5 250 – 6 500 varv/min
Max vridmoment: 370 Nm vid 1 600 - 4 500 varv/min
Batteri:  17,9 kWh
Systemeffekt: 367 hk/500 Nm
Räckvidd på enbart el enligt WLTP: 58 km
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad S-tronic
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,3 sekunder
Bagagevolym: 455/1365 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 1,8 l/100km
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 42 g/km
Skatt: 360 kr/år

Betyg: 5 av 5