Med hjälp av en stor annonskampanj senare i år ska Samsung försöka få fler att tilltalas av deras vikbara telefoner, detta skriver Bloomberg. Under ett konferenssamtal där Samsungs finansiella kvartal diskuterades lades mycket fokus på telefoner med vikbara skärmar.

Under samtalet lovade Samungs ledning att de kommer att göra en större annonskampanj för en telefon med vikbar skärm som kommer att lanseras den 11 augusti, vilken förväntas vara Galaxy Fold 3.

”Syftet med kampanjen är att bli en stor aktör inom premiumsegmentet, framför nu då de står inför mycket hårdare konkurrens inom mellanprissegmentet från kinesiska mobiltillverkare” säger Jene Park, senioranalytiker på Counterpoint.

"Frånvaron av årets Galaxy Note-serie kommer att vara en positiv faktor för Fold 3-försäljningen.”

För att lyckas med detta måste Samsung lyckas tilltala de så kallade mainstream-kunderna, som idag är dels tveksamma till de här telefonernas formfaktor, dels de höga priserna telefonerna även är behäftade med.

Counterpoint räknar med att försäljningen av smartphones med vikbara skärmar kommer att öka till 15,4 miljoner enheter globalt, detta från 8,6 miljoner sålda enheter 2021 och tre miljoner enheter 2020.