Testad bil: Jaguar F-type cab
Pris: Från 744 900 kronor hos Jaguar

En varm härlig sommardag är vi många som drömmer om en cabriolet, få saker slår känslan av att glida fram nedcabbat längs med en kustväg och njuta av ljudet från en V8:a.

Betyg 4 av 5

Omdöme

En riktigt sportig cabriolet som kombinerar traditionella motoregenskaper med modern design och inredning. Vi gillar Jaguar F-type cab även om den är dyr och det finns detaljer som kan förbättras.

Positivt

  • Härlig motor
  • Snabb och smidig fällning av sufletten
  • Modern och påkostad interiör
  • Går att köra snålt

Negativt

  • Opålitliga p-sensorer fram
  • Farthållaren och lane assisten
  • Dyr

Nåja, när vi testar bilen en långhelg i slutet av juli regnar det mestadels, men under några få solglimtar fäller vi taket och får njuta av känslan.

Test Jaguar F-type cab

Motorn låter härligt när bilen startar och vi njuter av avgasknallarna som hörs till och från när vi släpper gasen. Här finns ett läge för "Dynamisk" körning och ett optimerat för regn/snö. Det senare är att rekommendera om det är blött på körbanan, annars släpper bilen snabbt om du inte är försiktig med högerfoten. Här finns nämligen ordentlig med kraft under huven – motorn är brutal! Växellådan är samtidgt väldigt snabb och vill du köra mer aktivt är det bara att använda paddlarna bakom ratten.

Test Jaguar F-type cab

MMi:t är modernt och enkelt att hantera och fungerar med Apple Carplay eller Android Auto. Tyvärr inte trådlöst. Det finns inte heller någon induktionsladdare. Under mittarmsstödet finns två usb-kontakter och en minneskortläsare, samt ett extra 12V cigg-uttag.


Bekväm och hyfsat modern

Förvaringsmässigt är det föga förvånande väldigt minimalistiskt. Två mugghållare och plats för plånbok och mobil under mittarmsstödet. Samt ett bagageutrymme som rymmer en välfylld bärkasse från affären ELLER en sportbag. Och lite mindre saker vid sidan om.

Stolarna är fasta och lagom skålade. De justeras elektriskt via reglage i dörrarna, precis som på en Mercedes. Vi saknar dock nackvärmare som en del andra öppna bilar har och som är skönt när det inte är varmt ute.

Test Jaguar F-type cab
Du styr elstolarna med reglagen i dörrarna.

När det gäller förarhjälpmedel finns här en icke adaptiv farthållare och en alldeles för nervös lane assist, samt p-sensorer runt om som tyvärr inte alltid hoppar igång som de ska. Men köper du en sportbil är det såklart andra aspekter som väger tyngre. Väghållningen, körkänslan och motorstyrkan är vad som gör den här bilen rolig att köra.

Bensinförbrukningen drar snabbt iväg om du kör aktivt och utmanar drivlinan. Men det går även att köra förvånansvärt snålt om du ska köra längre styräckor. Vi lyckades hålla oss en bra bit under 0,8 liter/mil på motorvägen. Sedan är bilen förhållandevis bra isolerad. Du kan köra 110 km/h utan att behöva ha på dig öronskydd.

Test Jaguar F-type cab

Fakta Jaguar F-type P450 cab

Tillverkare: Jaguar
Pris: Från 744 900 kronor hos Jaguar (P300 RWD)
Pris testbilen: 1 013 800 kronor
Motor: V8 450 hk
Drivning: 4WD
Prestanda: 0-100 km/h på 4,6 sek
Toppfart: 285 km/h
Växellåda: 8-stegad automat
CO2-utsläpp: 242 g/km

Betyg: 4 av 5