Mercedes-Benz har inte börjat sälja elbilen EQS än, men har redan presenterat två nya modeller: Kompakt-suven EQB och sedanen EQE.

Där EQS är en S-klassmodell är EQE – så klart – en E-klassmodell och är därmed lite enklare och med största sannolikhet billigare bil. Den bygger på samma tekniska plattform men är aningen mindre, rapporterar The Verge.

Den största skillnaden mellan EQE och storasyster EQS ser ut att vara extrautrustningen. Många saker som är standard i EQS är tillval i EQE och det lär bli en bidragande faktor till ett lägre utgångspris. Det gäller till exempel systemet med bakaxelstyrning.

Batteriet i grundmodellen av EQE är på 90 kilowattimmar och det ska räcka till cirka 66 mils körning enligt WLTP-standarden. För den som brukar ta bilen till en racingbana kan vi dock meddela att EQE:s bakhjulsdrivna grundmodell bara får ur sig 288 hästkrafter, mot 516 i den fyrhjulsdrivna EQS.

Mercedes har fokuserat på miljöaspekterna i den nya modellen, och meddelat bland annat att chassit och många interna komponenter använder återvunna råmaterial. Batteriet ska också bestå av mindre än tio procent kobolt.