Testad produkt: 
Pris: Kostar 7 199 kronor hos Robotexperten

Visst är det härligt med en elspark med kraftfull motor som klarar de där jobbiga backarna och som har ett batteripack som tar dig 4-5 mil på en laddning. Men i ärlighetens namn – är inte det overkill? Och vore det inte smidigt att kunna bära med sig en ihopfälld elspark på bussen, tåget eller upp för trapporna till studentlägenheten utan att få träningsvärk dagen efter? När vi fick nys om Segways nya slimmade Ninebot Air T15E blev vi genast eld och lågor och tog in en maskin för test.

Betyg 3 av 5

Omdöme

En speciell elspark för dig som verkligen prioriterar låg vikt och smidigt format. Den klena motorn gör dock att användningsområdet blir väldigt begränsat samtidigt som prislappen är för hög för vår smak. Vilket är synd för en sådan läcker och unik maskin.

Positivt

  • Smart konstruktion
  • Lätt
  • Bra app med smarta och roliga funktioner

Negativt

  • Orkar inte ens svagt uppförslut
  • Komforten
  • Ljussvag display i styret

Futuristisk design

Det första som slår dig när du ser den här elsparkcykeln är designen. Det är en riktigt futuristisk skapelse som verkligen skiljer sig från mängden. Ihopfälld är Ninebot Air T15E extremt slimmad. Första tanken är att här har nog design gått före funktion, men när du fäller ut skapelsen, vrider upp handtagen och ställer dig på maskinen kommer du att inse att det faktiskt är en trevlig och bekväm elspark. I alla fall så länge du står stilla.

Segway Ninebot Air T15E
Det minimalistiska stödet är bara en av alla smarta detaljer i konstruktionen.

Du startar maskinen genom ett snabbt tryck på kåpan över bakhjulet. Det är också här du slår på/av lyset och växlar körläge. Men för att komma åt inställningar och anpassa maskinen, eller bara aktivera den så att du kan börja använda den, krävs att du tankar hem en app och parar Ninebot Air T15E med mobilen över bluetooth. Det går väldigt snabbt och smidigt. Men du slipper ändå inte det otroligt högljudda pipet när du startar elsparken, ett ljud vi först trodde var ett stöldskydd när vi slog på den utan att ha parat ihop den med appen.

Den avlånga led-slingan i fronten styr du i appen. Här kan du välja färg och olika pulserande effekter. Snyggt! Appen har även ett läge som visar hastighet, räckvidd med mera. Information som du annars ser i displayen på styret. Den här displayen syns dåligt i dagsljus så visst hade det varit bekvämt att använda mobilen som skärm. Men då bör du vara väldigt kreativ för att få till ett passande fäste som inte ställer till det när du ska fälla ihop maskinen.

Segway Ninebot Air T15
I appen styr du det mesta och håller koll på dina turer.

Stötig tur på solida hjul

Hjulen är solida slanglösa gummihjul alltmedan Ninebot saknar mekanisk fjädring. Du får med andra ord vara inställd på en stötig tur när du ger dig iväg med maskinen. Här finns ett standardläge och ett sportläge att välja, förutom gångläget. Och nej, sportläget är inget trimmat turboläge som gör att du kör olagligt, det är det enda läget du i praktiken kommer att vilja använda med maskinen, och det låter dig glida fram (nåja, om vi snackar perfekt asfalt) i omkring 20 km/h.

Men – vid minsta uppförslut märks det att motorn är riktigt klen. På vägar där vi normalt sett knappt märker av fartminskning med en standardelspark som t ex Xiaomi Mi 1S kämpar Segways maskin med att inte stanna. Ett pris du får betala för det lilla formatet helt enkelt.

Segway Ninebot Air T15
Smidigt format när den är ihopfälld.

Ett annat pris är räckvidden. I sportläget kommer Ninebot Air T15E omkring sju kilometer, och om du klarar dig på lägre hastighet (och inte väger för mycket) kan du klämma ut strax över en mil på batteriet i elsparken. Det tycker vi är helt okej, det här är ändå inte en maskin du vill åka längre sträckor med. Och den är lätt att ta med in och ladda när du behöver. Framför allt kommer du att uppskatta möjligheten att dra den ihopfälld som en kabinväska.

Test Segway Ninebot
Det medföljande "dockningsstationen" av frigolit känns inte jättestabil men det är praktisk.

Dockningsstation

En annan smart detalj är att frigolitskyddet i kartongen även kan agera stående dockningsstation. Många missar säkert detta och slänger snabbt kartongen, vilket är synd. Den här lösningen är bra då du kommer att vilja förvara elsparken stående ihopfälld när du inte använder den, och det kan bli knöligt då hjulet inte låses och maskinen ramlar lätt omkull. Vi hade gärna sett ett enkelt lås för hjulet, men i övrigt ska designteamet bakom Ninebot Air T15E ha en stor eloge för designen.


Specifikationer Segway Ninebot Air T15E

Tillverkare: Segway
Testad: September 2021
Motor: 250 W
Bromsar: Friktionsbroms
Räckvidd: Upp till 12 km
Stötdämpare: Nej
Laddtid: 4 h
Maxhastighet: 20 km/h (strypt)
Vikt: 10,5 kg
Maxlast: 100 kg
Pris: Kostar 7 199 kronor hos Robotexperten

Betyg: 3 av 5