Facebook har nu visat upp sina första smartglasögon, Ray-Ban Stories. Produkten är ett samarbete mellan sociala medier-företaget och glasögontillverkaren Luxottica som äger Ray-Ban.

Smartglasögonen kommer låta bäraren ta foton och video ur ett förstapersonsläge och går även att använda för ljudmedia och ljudsamtal. En LED-lampa tänds för att signalera när ett foto eller video tas. Batteriet ska räcka för en dags användning eller tre timmars ljudstreaming. Det medföljande glasögonfodralet lägger till ytterligare tre dagars laddning. Smartglasögonen styrs antingen via Facebooks röstassistent eller genom att du tar eller drar längs högersidan.

Ray-Ban Stories kommer i tre olika kända Ray-Ban-modeller, Wayfarers, Round och Meteor, samt fem olika färger. Designen är i stort sett identisk med originalen, så när som på de dubbla kamerorna längst ut på bågarna. I Wayfarers fall väger smartglasögon-modellen bara fem gram mer än originalet.

Enligt Facebook kommer smartglasögonen bara samla in den grundläggande information som behövs för att de ska fungera, så som batterinivå, Facebook-inloggningsuppgifter och wifi-uppgifter.

Ray-Ban Stories är inledningsvis tillgängliga i USA, Australien, Kanada, Irland, Italien och Storbritannien. När de kommer till Sverige är just nu okänt.

Pris startar på 299 dollar, motsvarande cirka 2570 kronor exklusive moms.