Testad bil: Audi Q8 60 TFSI e
Pris: Från 952 300 kronor hos Audi

Tiden går fort när man är lycklig; det är hela tre år sedan vi hade det stora nöjet att testa Audi Q8. Umgänget med den sportigare och mer extrema versionen av Audi Q7 gav verkligen mersmak och få bilar har genom åren levererat ett lika starkt helhetsintryck som just Q8:an. 

Betyg 4 av 5

Omdöme

Har du de ekonomiska förutsättningarna och är ute efter en rymlig, bekväm, tillika galet snygg suv-coupé är Audi Q8 60 TFSI e quattro ett självklart val.

Positivt

  • Komfortabel och rymlig
  • Förarhjälpmedel och uppkopplingstjänster
  • Ljudisolering
  • Underhållande köregenskaper

Negativt

  • Kostar en rejäl slant
  • Begränsad runtomsikt
  • Tilltagen vändradie
Men som sagt, tiden går fort. Hösten 2018 vilade fortfarande ett ”nyhetens behag” över Audis senaste infotainmentsystem och de två skärmarna på 10,1 respektive 8,6 tum trumfade det mesta vi då hade sett och upplevt.

Läs även: Test av Audi Q8 50 TDI QUATTRO

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Sedan dess har det varit relativt tyst kring modellen – tills nyligen. Sedan årsskiftet representeras även Audi Q8 i tillverkarens alltmer omfattande TFSI e-modellprogram och givetvis vill vi testa denna mer laddade version av suv-coupén. Mycket, eller det mesta är sig likt sett till form och design så här blir det främst drivlinan vi fokuserar på.

Som alla laddhybrider, hämtar Audi Q8 TFSI e quattro sin kraft från dels en förbränningsmotor, här en sexcylindrig bensinmotor på tre liter stor bensinmotor med 340 hästkrafter och 450 newtonmeter, dels från en elmotor som är integrerad i den 8-stegade tiptronic-växellådan och på 136 hästkrafter.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Upp till 45 kilometer på enbart el

Bensinmotor står för merparten av drivningen och elmotorn assisterar när den har möjlighet, men kan givetvis även driva bilen på egen hand under kortare sträckor, upp till 4,5 mil enligt WLTP-körcykeln och i upp till 135 km/h. En räckvidd som knappast imponerar sett till vad vissa konkurrenter i klassen erbjuder, men är ändå för många av oss tillräckligt för att helt utsläppsfritt kunna pendla till och från arbetsplatsen. En siffra som visar sig stämma hyfsat – vi tog oss i snitt 4,1 mil på enbart el, men då ska man ha i åtanke att väder- och temperaturförhållandena var optimala. 

Litiumjonbatteriet, med elektrisk kapacitet på 48 Ah, är placerat under bagageutrymmet vilket innebär en något reducerad lastförmåga jämfört med en Q8 som inte är elektrifierad; 505 liter mot 605 liter. Med baksätesryggen fälld ryms upp till 1 625 liter, 130 liter mindre än i ”vanliga” Q8. Batterisystemets totala energiinnehåll är 17,8 kWh och med maximal laddningseffekt (upp till 7,4 kW) laddas batteriet från tomt till fullt på ca 2,5 timmar.

Audi Q8 60 TFSI e quattro

Går bekvämt och tyst

Väl på plats bakom ratten i Audi Audi Q8 60 TFSI e slås vi av hur tyst den går, oavsett om den drivs av el- eller förbränningsmotorn och övergången mellan de två sker helt sömlöst. Utöver ”EV”-läget för uteslutande eldrift finns ytterligare tre: ”Auto” (där systemet automatiskt väljer optimal drivningstyp), ”Hold” (för att behålla befintlig batterikapacitet) samt ”Charge” (där batteriet laddas av förbränningsmotorn). Givetvis återvinns energi även vid inbromsningar.

Systemeffekten är på hela 462 hk och 700 Nm och med båda källorna inkopplade avklaras 0-100 km/h på imponerande 5,4 sekunder. Och det lite av det bästa från två världar – plattan i mattan och Audi Q8 förvandlas från en bekväm och rymlig familjebil till ett prestandamonster med matchande vägegenskaper. Vid en mer aktiv körning känns Q8:an betydligt mindre än vad den egentligen är och har ingenting emot att pressas rejält i kurvorna.

Audi Q8 60 TFSI e quattro
Det blåmarkerade linjen visar räckvidden med enbart el.

Audi Q8 60 TFSI e quattro i grundversion kostar från 952 300 kronor, och extrautrustad, som testbilen, slutar det på över miljonen. En hiskelig summa för många av en oss och knappt 200 000 kronor mer än vad den ”vanliga” Q8:an betingar. Men drivlinan är samtidigt det självklara valet för den märkestrogne pendlaren med miljösamvete och som väljer bort alternativ med enbart eldrift.

Specifikationer

M3 rekommenderar

Modell: Q8 60 TFSI e quattro S line tiptronic
Testad: September 2021
Tillverkare: Audi
Pris: Från 952 300 kronor
Pris testbil: 1 025 300 kronor
Motor: Treliters 6-cyl beninmotor, 340hk vid 5 300–6 400 r/min, vridmoment 450 Nm vid 1 340–5300 v/min. Elmotor136 hk
Systemeffekt: 462 hk, vridmoment 700 Nm.
Batteri: Total kapacitet 17,8 kWh
Ombordladdare: 7,4 kW.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad dubbelkopplingslåda
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,4 sekunder
Bagagevolym: 505/1625 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 2,9 l/100km
Elräckvidd (enligt WLTP-körcykeln): 50 kilometer
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 63 g/km
Skatt: 360 kr/år (2021)

Betyg: 4 av 5