Testad bil: Nissan Qashqai MHEV 158 2WD
Pris: Från 317 900 kronor

Senaste testet av Nissan Qashqai för 2,5 år sedan var inte jätteimponerande. Redan då hade Nissan uppdaterat både interiör och delar av tekniken, men vi saknade bland annat uppkoppling i bilen och MMI:t var segt. Nu är nya Qashqai 2021 här och vi fick möjlighet att testa den framhjulsdrivna versionen med bensinmotor (mildhybrid).

Betyg 4 av 5

Omdöme

Nya Qashqai är riktigt trevlig att köra. Nissan har verkligen kommit ifatt när det gäller teknik och funktioner. Om mildhybridversionen i 2WD-utförande är rätt för dig eller inte kan vi givetvis inte svara på, men vi gillar den här bilen och tycker att den är ett vettigt och bra köp!

Positivt

  • Praktisk
  • Bra funktioner
  • Prisvärd

Negativt

  • Dyr skatt år 1-3
  • MMI:t buggade under testet
M3 rekommenderar

I väntan på den superintressanta e-powermodellen (där bensinmotorn används som generator för att ladda elmotorn som driver bilen) är det mildhybrid som gäller om du vill köpa en Qashqai. Någon laddhybrid är inte på gång, vilket gör att Nissan skiljer sig från mängden. Om det är rätt eller inte taktiskt får framtiden utvisa.

Välutrustad suv

Bilen vi testar har en 158 hk motor, framhjulsdrift och automatlåda. Testbilen har det mesta i utrustningsväg då den är utrustad med Tekna+-paketet. Här ingår bland annat panoramaglastak, massagestolar (!) fram och ljudanläggning från Bose.

Motorn och automatlådan i bilen är vare sig spännande eller rapp. Men drivlinan gör jobbet och bilen är överlag riktigt smidig att köra. Vi testade Qashqai såväl i stadstrafik som 120 mil på motorväg. Komforten är riktigt bra för prisklassen och bilen går tryggt och stabilt. Du kommer att älska bagageutrymmet då det är väldigt smidigt att dela av, genom att lyfta upp den tvådelade bottenplattan. Perfekt när du storhandlar och vill undvika kaos med matkassarna.

Test Qashqai 2021
Praktiskt när du storhandlar.

Det digitala mätarklustret är snyggt, tydligt och i mittkonsolen sitter skärmen som huserar MMI:t. Bilen stöder Carplay trådlöst, men du kan givetvis lika gärna köra Nissans egna applikationer och navigator. Du aktiverar enkelt Pro Pilot-funktionen där du kombinerar adaptiv farthållare med aktiv laneassist. Farthållaren fungerar stabilt och bra, med tre olika lägen för vilket avstånd du vill ha till framförvarande bil. Lane assisten däremot är inte lika följsam, vilket beror på att kameran som ska läsa av linjerna ibland missar. Tidvis vill bilen sicksacka mellan linjerna vilket inte är bra alls.

Störande Lane Assist

När du kör Lane assist utan Pro Pilot-läget varnar bilen och bromsar lätt när du kör över en filmarkering utan att blinkersen är på, som var fallet när vi körde på en småisig väg i Norrland. Det är Inte bra när bilen (med sommardäck…) bromsar lätt då den tolkar snön på vägen som en linje.

Test Qashqai 2021

MMI:t är enkelt och snabbt och pekskärmen är bekväm att jobba med. Men vid två tillfällen hängde sig systemet. Båda gångerna använde vi trådlös Carplay och en av gångerna bootade MMI:t helt sonika om sig själv när vi körde. Skumt. Men någonting som borde vara fixbart med en mjukvaruuppdatering.

Bilen är uppkopplad så du kan styra en del funktioner och hålla koll på bilen från Nissans app Nissan Connect. Nytt är också att du kan använda Google Assistant eller Alexa för att till exempel hitta bilen. Perfekt när du stressparkerat en fredag eftermiddag och förvirrad kommer ut från systembolaget och inte har en aning om var du ställde bilen. Be Google Assistant att tända lamporna så hittar du din Qashqai i höstmörkret, även om nyckeln är utom räckhåll för att låsa upp bilen.

Test Qashqai 2021
Bilen känns rymlig, bekväm och med imponerande komfort.

Nya Qashqai är verkligen lagom på många sätt, därför tror vi att den kommer att sälja riktigt bra. Det här är ju bilen som startade hela crossover suv-trenden och storleken är perfekt i våra ögon. Bilen är lättkörd, praktisk, modern och dessutom riktigt snygg efter sin senaste facelift. Vi lyckades hålla bensinförbrukningen under 0,67 liter/mil under långkörning, och kring 0,7 liter per mil i stadstrafik, vilket är godkänt.

Prislappen drar snabbt iväg om du väljer ett av de större paketen, men du får ändå mycket bil för pengarna. En nackdel ekonomiskt är dock att du har en förhöjd skatt de tre första åren, därefter kostar dig Qashqai 1 130 kronor/år i fordonsskatt.

Test Qashqai 2021

Fakta Nissan Qashqai MHEV 158 2WD

Tillverkare: Nissan
Pris: Från 317 900 kronor hos Nissan
Pris testbilen: 388 700 kronor hos Nissan
Biltyp: Crossover suv
Drivning: framhjulsdrift
Motor: 1,3-liters bensinmotor (158 hk)
Växellåda: Automat
Angiven bränsleförbrukning: 0,65 liter/mil (WLTP)
CO2-utsläpp: 146 g/km

Betyg: 4 av 5