Testad bil: Mercedes EQA 250
Pris: Från 529 900 kronor hos Mercedes

Betyg 3 av 5

Omdöme

EQA 250 är riktigt trevlig att köra om du prioriterar komfort, moderna förarhjälpmedel och är beredd att betala för det – då är bilen absolut intressant. Men med tanke på priset och konkurrensen i segmentet hade vi förväntat oss mer.

Positivt

  • Komforten
  • Mmi:t och förarmiljön
  • Drivlinan

Negativt

  • Baksätet och bagageutrymmet
  • Dyr med moderna tillval
När vi testade Mercedes första elbil EQC förra året var vi riktigt imponerade. Nu är det mindre syskonet EQA här. Vi har testat den framhjulsdrivna verionen med enklast motor och med 420 kilometer angiven räckvidd på pappret. Frågan är om den är lika intressant?

Påkostad interiör

Direkt när vi äntrar förarstolen infinner sig känslan. Mercedes kan det här med att designa en kupé med rätt material och med en design som känns modern och fräsch. De färgade led-listerna och detaljerna i panelerna är bland de snyggaste vi sett. Med det senaste infotainmentsystemet, där du får två stora skärmar, en som rymmer de digitala mätarna och en för själva mmi:t, förstärks känslan ytterligare.

Tills vi konstaterar att stolarna måste justeras manuellt och att testbilen saknar heads up-display. När du bygger din EQA på Mercedes sajt kommer du att upptäcka att prislappen drar iväg när du börjar välja extrautrustning som du förväntar dig ska finnas i en ny Mercedes, elbil eller inte.

EQA
Förarmiljön i EQA när det är mörkt är bland det läckraste vi sett.

Med bilen parkerad utomhus en hyfsat kylig oktoberdag står det 35 mil på räckviddsmätaren. De angivna 42 milen kommer vi aldrig i närheten av under testveckan, oavsett om bilen står utomhus eller i varmgarage. Klarar du långresorna med en bil där du i praktiken måste börja leta laddbox efter kanske 25 mil? Om inte, då är det en dyr pendlarbil/andrabil, men ack vilken trevlig sådan.

Framhjulsdrift som lätt släpper

EQA 250 är framhjulsdriven och har en elmotor på 190 hk med 375 nm vridmoment. Kraften räcker gott och väl, accelerationen är riktigt bra tack vare elmotorns direkta respons på gaspedalen. Det är till och med så att den spinner loss väl lätt när vi kör, framför allt på våt vägbana. Här kan det vara läge att titta på den fyrhjulsdrivna versionen, även om du inte lär behöva mer kraft i motorn.

Bilen går förhållandevis tyst och fint och väghållningen känns trygg. Bilen är rolig och enkel att köra både i stadstrafik och på motorväg helt enkelt.

EQA
Fronten i plast är snygg, men bilen bygger fortfarande på den gamla MFA2-plattformen.

Testbilen gick inte att koppla till Mercedes Me-appen, men vi har testat de uppkopplade funktionerna tidigare och insett att Mercedes lösning är en av de bästa på marknaden. Bilens förarassistanssystem fungerar också väldigt bra, den adaptiva farthållaren är mjuk och fin och lane assisten exakt.


Testbilen hade enbart backkamera, med ivriga parkeringssensorer som hjälper dig i trånga situationer. En smart detalj är också att EQA varnar för fotgängare när bilen känner av att du kör i en miljö med mycket människor. Till exempel Södermalm i Stockholm en fredagseftermiddag.

Flexibelt och snyggt mmi

Mercedes erbjuder ett antal olika sätt att styra mmi:t. Antingen direkt på touchskärmen, med den lilla touchplattan i mittkonsolen. Eller varför inte med röstkommandon (aktiveras med "Hej Mercedes").

Dessutom styr du en hel del funktioner i färddatorn och det digitala mätarklustret med touchknappar på ratten. Vi får känslan att Mercedes vill tillfredsställa alla istället för välja en lösning som de tror på. För oss som inte räds många knappar och reglage är det inga konstigheter, men ratten kan nog skrämma bort en och annan bilköpare.

EQA
Baksätet är för trångt för att du som vuxen ska sitta bekvämt.

EQA-modellens svaghet är utan tvekan utrymmet. Fram i bilen sitter du bra, med bra komfort. Men baksätet är för trångt och inget du sitter bekvämt i som vuxen. Bagageutrymmet är avsevärt mindre än flertalet konkurrenter i klassen – då är det här en klass där konkurrensen är benhård.

Mercedes EQA har stöd för 100 kW snabbladdning, men om du laddar hemma med laddbox är det max 11 kW som gäller med ombordladdaren.

EQA

Specifikationer Mercedes EQA 250

Testad: November 2021
Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 529 900 kronor hos Mercedes
Motor: Elmotor 190 hk, framhjulsdriven
Angiven räckvidd: 420 km (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sek
Toppfart: 160 km/h
Batterikapacitet: 66,5 kWh
Fordonsskatt: 360 kr/år

Betyg: 3 av 5