Testat spel: Riders Republic (Xbox Series X)
Pris: 548 kronor hos Spelbutiken

Vi dundrar ned med cykel längs en smal bergsväg, snuddar grantoppar i en wingsuit, gör en trippel framåtvolt över ett isigt stup samtidigt som vi krampaktigt håller i vår snowboard. Därefter saktar vi ned tempot med en avslappande skidtur, för att sedan sikta mot stjärnorna med en jetpack på ryggen. Ubisoft sparar inte på krutet i extremsportspelet Riders Republic – frågan är om de gapar efter alldeles för mycket?

Betyg 4 av 5

Omdöme

Riders Republic är ett spel med påklistrad attityd, oroväckande många sporter och en överplottrig världskarta. Trots det överraskar spelet stort med härlig kontroll, varierade utmaningar och en värld sprängfylld med roliga aktiviteter. Att vi dessutom inte är bortskämda med välgjorda skid-, snowboard- och cykelspel, gör det inte direkt sämre att vi får allt i ett här.

Positivt

  • Roliga sporter med passande kontroller
  • En stor och levande värld
  • Utmanande och underhållande hinderbanor

Negativt

  • Rörig karta
  • Menlösa mellansekvenser
  • Giriga mikrotransaktioner.

En för alla, alla för en

När Ubisost släppte Steep för fem år sedan ville vi verkligen tycka om det. Vi ville att det skulle vara ett snowboardspel med samma härliga känsla av att skära genom pudersnö som SSX 3 gett oss 13 år tidigare – men som inget annat spel i genren riktigt lyckats upprepa.

Riders Republic mountainbike

Steep var bra, och blev bättre med varje expansion, men infriade trots det aldrig våra förhoppningar fullt ut. På förhand var vi därför skeptiska till Riders Republic – hur ska Ubisofts Annecy-studio lyckas få till bra känsla i snowboard, skidor, cykel, wingsuit och jetpack, när de hade problem med enbart det förstnämnda tidigare. En timme senare är alla farhågor borta.

Riders Republic

Se upp i backen, annars får du hål i nacken

Receptet till framgång är en lättillgänglig men ändå utmanande och belönande kontroll, speciellt med hjälpmedel som automatisk landning avstängda. Oavsett hur du rusar ned för backarna, eller upp i luften, har du hela tiden full kontroll. Du ligger på gränsen och det är till stor del din skicklighet som gör att det inte går åt skogen, samtidigt som kontrollen och fysiken är tillräckligt förlåtande för att mindre felsteg inte får så stora konsekvenser.

När det går åt skogen finns naturligtvis den numera förväntade möjligheten att spola tillbaka tiden och rätta till misstag. Riders Republic innehåller däremot en särskilt smart lösning på spolandet: det är endast spelaren själv som spolas tillbaka, inte tiden eller motståndarna. På så sätt går det inte att missbruka systemet – och det går också att använda i onlinetävlingar.

De som är ute efter en realistisk spelupplevelse kommer däremot att bli besvikna. Riders Republic lutar mer åt SSX- och Tony Hawk-hållet med höga farter, högre hopp och spektakulära trick. Att spinna runt 1080 grader utan att hålla i händer och utklädd till en dinosaurie hör inte till ovanligheterna.


Riders Republic

En helt ny värld, för dig och mig

Likt alldeles för många av Ubisofts storspel utspelar sig Riders Republic i en stor öppen värld, en värld baserad på väldigt komprimerade versioner av kända amerikanska nationalparker som Yosemite Valley och delar av Grand Canyon. Trots den kompakta formen är världen massiv. Det finns också gott om kända sevärdheter att besöka och få intressant fakta om.

Spelvärlden är även fylld med andra spelare som lallar runt som de vill, de syns i såväl backar som tävlingar. Lyckligtvis är det relativt lätt att antingen tävla och utforska tillsammans med andra, eller helt ignorera dem. Om du väljer att ignorera dem och spela ensam syns de fortfarande i världen och i tävlingar, men de kan inte stå i vägen eller orsaka kollisioner. En bra avvägning som gör att världen känns levande, utan att puckon kan störa ditt extremsportande. Det går också att spela offline utan att se andra åkare, men då sparas inga framgångar.


Riders Republic

Vem är du och varför ska jag lyssna på dig

Alla som har spelat ett storspel från Ubisoft de senaste 15 åren vet däremot att en stor öppen värld inte alltid är något positivt, snarare det motsatta. Ikoner med nya tävlingar och andra intressepunkter trillar in titt som tätt, det tjatas på radion om specialrace sponsrade av en tjurig energidryck, eller vilka fantastiska framsteg vi tar i vår karriär och vilka megaballa tävlingar vi borde ställa upp i.

Det slutar med att vi inte förstår något alls. Inte bryr vi oss nämnvärt om vår karriär heller, vi blir mer sugna på att byta karriär så att vi slipper vuxna människor som pratar som 15-åringar. Men vi stannar i den virtuella vinterstudion. Vi ignorerar radion, drar på oss skidorna, åker runt fritt och njuter av utsikten. Vi hoppar på tävlingar i närheten eller väljer något som ser kul ut på världskartan. Pengarna ramlar in, likaså utrustning, erfarenhet och stjärnor som låser upp nya tävlingar och belöningar. I slutändan blir resultatet mer eller mindre detsamma som om vi följt storyn, bara det att vi slipper storyn.

Riders Republic

Vasaloppet i extremform

En av de ikoner som ploppar upp på världskartan med jämna mellanrum är masstävlingarna; ett av de mer unika inslagen i Riders Republic. Där ska 64 onlinespelare (32 på Xbox One och PS4) tränga ihop sig på knixiga rutter som inte alls är anpassade för så många spelare.

Vi muttrar när vi på grund av andra spelare studsar mellan stenar och snödrivor, missar obligatoriska checkpoints eller flyger rakt in i ett träd – och skrattar gott när spelare runtom oss råkar ut för samma sak. Det är trångt, kaotiskt, irriterande – och väldigt kul.

Ett tag i alla fall. I dagsläget finns det tre olika rutter för masstävlingarna, men de är för likartade för att ge en riktig wow-känsla. Förhoppningsvis har utvecklarna några ess i rockärmen som kan ge spelläget extra livslängd, för potentialen är det inget fel på.

Riders Republic

Glöm inte skidpass, liftpass, matpass, sovpass!

Något som däremot inte alls är kul är de tillsynes giriga mikrotransaktionerna som ständigt närvarar i diverse menyer. Ett (dyrt!) säsongspass ger tillgång till ännu en sport (BMX), kläder och tävlingar, och fler säsongspass lär i vanlig ordning ramla in.

Lägg därtill både seriösa kläder, tokiga utklädnader som kan inhandlas för dyra pengar och totalsumman drar i väg rätt ordentligt – även om det mesta är kosmetiskt. Lyckligtvis finns det tillräckligt med innehåll i grundspelet för att det ska vara värt startpengen, men alla valfria extrakostnader ger en sur smak i munnen.

Riders Republic skidor

Spelglädje, helt enkelt

Den sura bismaken är däremot inget som hindrar oss från att tycka om Riders Republic. Spelet har visserligen sin skara problem och gnällspikar kan säkerligen hitta en mängd detaljer att gnälla på. Men de flesta brister är enkla att se förbi. Strunta i radiotjattret, hoppa ut i backen och gör precis vad du vill – och ha superkul.

Riders Republic är det bästa extremsportspelet på många år. Om Ubisoft fortsätter fylla på spelvärlden med välgjort och varierat innehåll – och om de användarskapade utmaningarna fortsätter att imponera – då kan Riders Republic klättra upp bland de allra största sportspelsklassikerna.

Riders Republic cykel

Riders Republic

Testat: November 2021
Genre: Sport
Utvecklare: Ubisoft Annecy
Utgivare: Ubisoft
Plattform: Playstation 5, Playstation 4, Xbox Series X, S, Xbox One, Stadia, pc
Testat på: Xbox Series X
Pris548 kronor hos Spelbutiken

Betyg: 4 av 5