Kundrecensioner är ett vanligt inslag inom e-handeln. De tillför transparens och trovärdighet och används ofta i marknadsföringssyfte när prylar "frontas" hos återförsäljarna. Det var därför en förvirrad läsare som mejlade M3 förra veckan med upptäckten att Elgigantens system i vissa fall verkar aggregera betyg och recensioner från helt andra produkter än den han tittade på för tillfället.

Och mycket riktigt – när vi gör stickprov bland kategorierna på Elgiganten noterar vi att en Redmi-mobil aggregerar recensioner av trådlösa hörlurar och diskmaskiner (!) och sedan blandar ihop dessa med "äkta" recensioner av rätt produkt. En Iphone 12 räknar in betyg från den väsentligt äldre Iphone 7 och en Huawei-telefon har betyg från konkurrerande smartphonetillverkare.

Recensioner
Foto: SkärmavbildRecensioner som felaktigt hamnat på köpsidan för en Redmi-mobil. Klicka på bilden för större version!

Elgiganten använder sig av en omdömesplattform från Bazaarvoice. Enligt Elgigantens presstalesperson Li Persson kämpar man för närvarande med tekniska problem med sina kundrecensioner.

– Detta har gjort att cirka hundra recensioner har hamnat på fel produktsida. Våra IT-experter håller på att fixa problemet och vi hoppas att det är löst inom kort.

Exakt vad felet består i får vi inte veta. Vi noterar att en och samma recension av en specifik produkt råkat hamna på flera andra sidor. Hur länge de felaktiga betygen och recensionerna visats hos de drabbade produkterna på Elgigantens hemsida är oklart. En snabbkoll på de nordiska grannarnas systersajter visar inte samma problem.

Tipstack till Calle!