Under flera år har Tile varit det enda riktiga alternativet på markanden för prylhittarbrickor som hjälper dig lokalisera en borttappad väska, plånbok, nyckelknippa eller annat. Men i år har både Apple och Samsung gett sig in i leken och det är uppenbart att Tiles ägare blivit svettiga.

Företaget har nämligen presenterat ett avtal om att förvärvas av Life360, ett företag som utvecklar en app och tjänst för familjer som vill kunna veta var alla familjemedlemmar är.

Tile ska åtminstone till att börja med fortsätta drivas som ett eget varumärke under nuvarande ledning, och vd:n CJ Prober får en plats i Life360:s styrelse.

Life360 har även nyligen köpt upp företaget Jiobit som tillverkar spårningsbrickor för husdjur och småbarn, och företaget planerar nu att slå ihop de tre företagens olika system för ökad räckvidd globalt. Life360 har runt 33 miljoner anslutna mobiler som nu kommer kunna hjälpa till att hitta Tile-brickor – runt tio gånger fler än Tiles nuvarande användarbas.