Testad bil: Toyota Rav4 Phev
Pris: Från 489 900 kronor hos Toyota

Det är över ett år sedan vi testade nya Rav4 i hybridutförande, en bil som vi gillade även om vi hade en del detaljer att anmärka på. Nu testar vi samma bil i laddhybridutförande, ett segment som känns betydligt mer spännande.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Toyota var sena med att anamma laddhybridkonceptet och vi gillar att tillverkaren prioriterat räckvidden. Få bilar av den här typen tar sig 75 kilometer på en laddning vintertid. Mindre imponerande är att bilen inte känns anpassad för våra breddgrader när det gäller värme (trots bra stols- och rattvärme). Det här är en väldigt viktig detalj som sänker helhetsbetyget för Rav4 Phev, som i övrigt är en bra suv.

Positivt

  • Räckvidden på eldrift
  • Bra säkerhetssystem
  • Rymlig och bekväm

Negativt

  • Knappt någon värme på eldrift när det är riktigt kallt
  • Gammalt MMI och trist mätarkluster
  • Tveksamt kvalitet i vissa detaljer
  • My Toyota-appen
Toyota Rav4 är en hyfsat rymlig suv med modernt utseende. Kvalitetskänslan inuti håller inte jättehög klass och det läcker in en del väg- och vindljud, vilket skvallrar om brister i isoleringen. Vi sitter dock riktigt bekvämt i stolarna, med bra sikt runt om. En detalj vi noterar när vi först kopplar in bilen till laddboxen är att locken till både ladduttag och bensintank känns otroligt billiga. Det klånkar oroväckande när vi öppnar och stänger.

Imponerande räckvidd på el

Det som direkt fångar vårt intresse när vi kör iväg bilen första gången med fulladdat batteri är att det står 75 kilometer på räckviddsmätaren. Och detta stämmer, trots minusgrader utomhus. Visst beror det på hur du kör, huruvida bilen stått i varmgarage eller inte, men du tar dig i regel mellan 6-7 mil på en laddning och ibland ännu längre. Imponerande! När bilen växlar till hybridläge och vi kört slut på batteriet snittar förbrukningen på 0,75 liter per mil, vilket inte heller är dåligt med tanke på bilens storlek och vikt.

Att ladda bilen fullt ska enligt Toyota ta 2,5 timme med optimala förutsättningar (laddbox). Använder du ett vanligt 230V-uttag med 10A tar det strax över 7 timmar. Detta är inte att rekommendera annat än som en temporär nödlösning. Vi testade mestadels med laddboxen Ctek Chargestorm 2 Connected, en 11 kW-box (3-fas, 16A) och då tog det i praktiken drygt fem timmar att ladda ett tomt batteri. Vilket stämmer bättre med uppgifterna om ombordladdaren (AC) på 6,6 kW. Därmed blir också siffran i specarna lite missvisande, för hur många har en DC-laddbox (snabbladdare) hemma?

Test Toyota Rav4 phev

Du kan välja mellan tre olika körlägen i Rav4 laddhybrid: Eco, Normal och Sport. Oavsett vilket går bilen tryggt och stabilt, men den känns aldrig sportig. När du vant dig vid den rappa och tysta elmotorn är det inte alls kul när bensinmotorn drar igång och den steglösa växellådan gör sig tillkänna.

Lite trist app med få funktioner

Appen My Toyota är basic. När vi väl förstod att vi behövde aktivera bilens onlinetjänster (efter att vi parat ihop testbilen med appen) kan vi starta klimatanläggningen från appen, vilket är bra. Annars är du hänvisad till en knapp på fjärren. En lösning som inte är optimal då det är svårt att tyda om anläggningen startat eller inte. Ett tryck startar den, två tryck stänger av värmaren. Utan en tydlig bekräftelse på själva knappen.

Test Toyota Rav4 phev
Det tar tid att få upp värmen i bilen om det är 10 minusgrader ute och du kör på batteridrift.

Det stora problemet är dock själva värmaren på batteridrift. När du har bilen kopplad till laddare används anslutningen för att driva klimatanläggningen, vilket är bra. Du slipper komma ut och starta bilen för att upptäcka att 30 procent av batteriet är slut på grund av att du vill ha värme när du börjar din resa.

Klen elektrisk värmepump

Nackdelen med Rav4-lösningen är att värmepumpen har problem med låga temperaturer. När vi startat klimatanläggningen långt innan avfärd vid 8-10 minusgrader har bilen klarat av att defrosta rutorna, men kupén är iskall. Värre är att när vi kör på el-läge blir bilen aldrig varm om det är riktigt kallt ute. Vi sitter i dunjacka och fryser i 30 minuter tills batteriet är helt slut. Det här är en ordentlig brist i Toyota Rav4, att vi ska behöva köra bensinmotorn för att hålla värmen i bilen vintertid.

Test Toyota Rav4 phev
Med en ratt väljer du mellan tre olika körlägen. Vill du spara batteriet finns funktionen CHG Hold via en knapp.

Toyota har utrustat bilen med en hel del säkerhetssystem och hjälpmedel. Här finns en pålitlig adaptiv farthållare, lane assist, autobroms och mycket mer. Systemen är inte de mest sofistikerade, det smäller och låter ordentlgt när vi till exempel testar panikbromsfunktionen. Allting på säkerhetslistan finns i alla versioner av Rav4 Phev bortsett från Rear Cross Traffic Alert som inte ingår i instegsversionen (Active).

MMI:t är enkelt att förstå sig på, mycket tack vare de fysiska knapparna på sidorna av skärmen, men det känns gammalt. Den digitala delen av mätarklustret känns också omodernt och samtidigt är det rörigt, trots att vi inte överöses med information. Vissa funktioner och inställningar är också svåra att hitta, även med bruksanvisningen i knät.

Prissättningen på nya Rav4 i laddhybridutförande känns väldigt rimlig, framför allt eftersom du får en hel del utrustning från början. Priset behöver helt enkelt inte dra iväg speciellt mycket som det ofta annars gör.

Test Toyota Rav4 phev

Fakta Toyota Rav4 AWD-i laddhybrid

Tillverkare: Toyota
Pris: Från 489 900 kronor
Biltyp: Suv
Motorer: Bensinmotor (2,5 liter, 4 cylindrar, 185hk) + elmotor (182 hk)
Batteri: 18,1 kWh
Drivning: AWD
Prestanda: 0-100 km/h på 6,0 sek
Toppfart: 180 km/h
Växellåda: Automat (E-CVT)
Bränsleförbrukning blandad körning (WLTP): 0,1 l/mil
CO2-utsläpp (WLTP): 26 g/km
Fordonskatt: 360 kr/år

Betyg: 3 av 5