I maj 2020 meddelade dåvarande Facebook, numera Meta, att det hade tecknat ett avtal med gif-tjänsten Giphy om att förvärva den senare. Affären var enligt uppgifter värd cirka 3,4 miljarder kronor.

Tidigare i år inledde brittiska konkurrensmyndigheten Competition and Markets Authority (CMA) en utredning av köpet för att avgöra om det kommer ha allvarlig negativ inverkan på konkurrensen inom rörliga bilder och reklam. Efter en preliminär rapport i augusti har nu myndigheten fattat sitt slutgiltiga beslut, och Facebook tvingas avyttra Giphy helt och hållet.

I ett pressmeddelande skriver CMA att Giphy-köpet dels riskerar driva mer trafik till de redan dominanta Meta-ägda plattformarna Facebook, Instagram och Whatsapp, och dels redan har börjat hämma konkurrensen på reklammarknaden.

Förra månaden dömde CMA Facebook till vite på motsvarande cirka 600 miljoner kronor för att ha gått emot tidigare ett tidigare beslut från myndigheten om att upphöra med integrationen av Giphy i Meta-organisationen tills konkurrensutredningen är färdig. Facebook, som det hette då, förlorade överklaganden i två domstolar men ignorerade domarna.