Youtube har publicerat en ”copyrighttransparensrapport” för att visa världen hur företaget hanterar copyright-ärenden och anklagelser om upphovsrättsbrott. Rapporten är den första i sitt slag. Den gäller första halvåret 2021 och tanken är att nya rapporter ska släppas två gånger om året.

Av rapporten framgår att Content ID-systemet för att hitta användning av upphovsrättsskyddat material användes 722 miljoner gånger under perioden, och 1,6 miljoner förfrågningar om att ta bort olovligen använt material lämnades in.

Färre än en procent av alla Content ID-matchningar överklagas av den som lade upp videon. 60 procent av dessa (2,2 miljoner uppladdare) fick rätt.

Betydligt större andel av de klagomål som lämnas in manuellt via webbformulär ifrågasätts – åtta procent, vilket är 30 gånger fler än för Content ID. Men Youtube påpekar också att ett enda misstag med Content ID kan bli ödesdigert då det kan påverka tusentals videor och skapare.

Som exempel nämns en nyhetskanal som laddade upp en video från Nasa som är fritt att använda för vem som helst och skickade falska krav på borttagning av videor från alla andra nyhetskanaler och även Nasas egen Youtube-kanal.

Om du är nyfiken kan du läsa hela rapporten här.