Sono har nu presenterat planer på att göra sin verksamhet mer hållbar och miljövänlig. Målet är att företaget ska bli utsläppsneutralt tills 2030 och nå noll utsläpp vid 2040 för hela produkt, logistik och distributionskedjan.

För att se till att företaget lyckas med detta har Sonos anlitat Vitalmetrics som har tagit fram data för Sonos koldioxidavtryck.

Inledningsvis kommer företaget göra så att deras högtalare och andra produkter håller längre och använder mindre energi. De arbetar också för att högtalarna ska resultera i mindre elskrot genom att nya högtalare kommer använda sig till 100 procent av återvunnet material vid slutet av 2023. Förpackningen kommer vid slutet av 2022 till 100 procent bestå av återvunnet pappersmaterial eller plantbaserade fiber.

För att motverka Sonos aktuella utsläpp har företaget inlett ett samarbete med Seatrees som är att marint ekosystemprojekt i Kambodja. Företaget samarbetar också med flera andra företag för att finansiera bioaukustisk forskning.

Läs också: Fairphone 4 - nya rättvisemobilen är bättre än någonsin