Apple har intagit en stenhård hållning mot streamingtjänster för spel och till skillnad från film, tv, musik och radio är spel som strömmas inte välkomna på App Store.

Microsoft har idag släppt sin Xbox Cloud Gaming-tjänst via webbläsare för att nå IOS-användare, men mejlutväxlingar mellan de båda företagen visar hur långt Microsoft var villigt att gå för att tillmötesgå Apple, rapporterar The Verge.

Ett av de stora hindren för Microsoft är att Apple envisades med att varje enskilt spel måste släppas som en egen app i App Store, även om innehållet sedan strömmas från servrar. Mejlen The Verge har sett, som blev offentliga som en del av rättegången mellan Apple och Epic, visar att Microsoft var villigt att försöka.

Microsoft försökte övertyga Apple genom att erbjuda sig att släppa flera Xbox-exklusiva storspel på App Store.

Förhandlingarna avbröts sedan Apple vägrade gå med på att låta Microsoft dela upp spelen så att streamingtekniken kunde ligga i en gemensam app för hela Xbox Game Streaming-tjänsten medan enskilda spel kunde göras till små skalappar som inte behöver uppdateras, säger Xbox Cloud Gaming-chefen Kareem Choudhry till The Verge.

Apple ville att varje spel skulle vara komplett med all nödvändig teknik, men det hade inneburit minst 150 megabyte per spel och tusentals appar att uppdatera om och om igen för Microsoft.