Testad bil: Audi Q4 50 e-tron quattro
Pris: Kostar 687 000kronor hos Audi

Ibland skiner solen på oss. I samband med lanseringen av Q4 e-tron i somras fick vi chansen att provköra bilen under ett par dagar. Och nu, i rättan tid inför vinterns alla prövningar, fick vi möjligheten att återigen att slå oss ned i förarsätet på en modell som onekligen har det där lilla extra.

Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Efter att ha tillbringat många mil bakom ratten i Audi Q4 50 e-tron quattro kan vi bara konstatera att det är en av de trevligaste upplevelserna på länge. Den går tyst och erbjuder en bekväm och underhållande körupplevelse oavsett underlag. En rymlig landvägskryssare av rang, som drar blickarna till sig och hade nu undertecknad bara haft möjlighet till laddning i anslutning till bostaden skulle orderblocket ha varit undertecknat för länge sedan.

Positivt

  • Komfortabel och rymlig
  • Underhållande köregenskaper
  • MMI:t och konstant uppkoppling

Negativt

  • Fullt utustat drar priset iväg
  • Överkänsliga reglage på ratten 
Utbudet av elektriska SUV:ar har på endast ett fåtal år gått från att vara något begränsat till minst sagt omfattande. Tesla Model Y, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 är några exempel på nya heta modeller som lanserats på senare tid. Och så givetvis Audi Q4 e-tron som har blivit ett allt vanligare inslag på vägarna några månader efter lanseringen.
Audi Q4 50 e-tron quattro

Man ska givetvis ha klart för sig att Q4 e-tron knappast är en prisvärd bil avsedd för den breda massan. Modellen startar förvisso på klart humana 542 800 kronor, men det avser den bakhjulsdrivna 35 e-tron, Testbilen, tillika toppversionen, Q4 e-tron Proline Advanced 50 e-tron quattro kostar betydligt mer – totalt 834 000 kronor efter att ha bockat för det mesta i listan över extrautrustning.

Väl inne i kupén kan vi enkelt konstatera att Audi har valt att behålla mycket av sin kännetecknande förarmiljö och interiör. Det finns givetvis en del detaljskillnader men visst känner vi igen oss – i positiv bemärkelse. Klassiskt med en modern touch helt enkelt.

Bekvämt landsvägslok

Stolarna både fram och bak är riktigt bekväma. Fyra personer kan se fram mot en behaglig färd, oavsett sträcka och bagageutrymmet (drygt 500 liter) är tillräckligt för de flesta, även barnfamiljer som vuxit ifrån barnvagnen. En hund i Rottweiler-storlek och tillhörande bur? Nej, då får du leta vidare…

Audi Q4 50 e-tron quattro

MMI:t med tillhörande uppkoppling är som vanligt ett av Audis trumfkort. Har du väl satt dig in i gränssnittet kommer du inte att vilja byta bort det mot allt smör i Småland. De flesta funktionerna går att kontrollera via rattens touchkontroller, övriga nås enkelt via den 10,1 tum stora digitala displayen, som är centralt placerad på instrumentpanelen.

Audi Q4 50 e-tron quattro

Q4 e-tron bjuder på en helt digital användarupplevelse och infotainmentpaketet erbjuds i tre nivåer – MMI, MMI plus och som i testbilen, MMI pro, som bland annat innefattar head up-display med animationer, Audis virtual cockpit plus, kamerabaserad vägmärkesassistent, Audi connect navigation & infotainment, Google Earth satellit-kartvy och mycket mer. En miljö vi helt enkelt trivs i och vore det inte för ett par småmissar – rattens touchreglage är för känsliga och att kontrollvredet som i tidigare Audi-modeller är placerat mellan sätena är förpassat till historieböckerna – hade det blivit högsta betyg.

Audi Q4 50 e-tron quattro

Ja, vi kanske är gnälliga och bakåtsträvande, men vi saknar kontrollvredet. Många av funktionerna kan som tidigare nämnts kontrolleras via rattens reglage, men vill du, eller behöver du, av någon anledning gå in i menysystemet under körning är det dutta och svajpa med fingret på pekskärmen yta som gäller, vilket oundvikligen även påverkar ditt fokus.

Att köra Audi Q4 50 e-tron quattro är en ynnest, den går tyst och vi noterar knappt något vägbrus trots de rejält tilltagna 21-tums däcken. Det fyrhjulsdrivna ekipaget ståtar med 299 hästkrafter och det räcker för att förflytta bilen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder.

Räckvidd som räcker till för de flesta

Räckvidden är 48 mil enligt wlpt, men dessa siffror ska som bekant tas med en nypa salt. Hur långt du når på en laddning beror på så mycket annat än vad som kan utläsas av officiella mätvärden. Utetemperatur, last, vindmotstånd och körmönster påverkar mer än något annat, på sommaren hade vi en medelförbrukning på runt 20 kWh/100 km medan vi nu under vintern ibland hamnade på uppåt 40 kwh/100 km. Men då ska nämnas att vi inte hade möjligheten att förvärma bilen innan avfärd.

Audi Q4 50 e-tron quattro
Utetemperatur, last, vindmotstånd och körmönster påverkar förbrukningen.

Men är då detta ett problem? Visst, åker du regelbundet väldigt långa sträckor är dessa, ofta marginella skillnader i räckvidd, kanske något att ta med i beräkningarna, men till vardags använder de flesta av oss bilen för att ta oss till och från arbetet, för att åka och handla samt för att hälsa på nära och kära inom ett par mils avstånd. Har du en laddstolpe i anslutning till din bostad spelar det således mindre roll huruvida räckvidden är 34, 40 eller 50 mil.

Har du däremot ingen som helst möjlighet att ladda bilen i anslutning till din bostad (eller möjligtvis på din arbetsplats) är en elbil, oavsett räckvidd, ingen bra eller lönsam affär, ett faktum som även gäller Audi Q4
e-tron. Men om du nu ska ta Q4 e-tron på en längre tripp kan vi glädjande konstatera att batteriet kan laddas med upp till 22 kW via ac och upp till135 kW laddningseffekt med dc-laddning.
Det vill säga om du nu hittar en ledig stolpe med kapacitet nog, det är ju lite si och så med laddningsinfrastrukturen i Sverige… 
M3 rekommenderar

Specifikationer

Modell: Q4 50 e-tron Quattro (4WD)
Tillverkare: Audi
Pris: Från 687 800
Motor, systemeffekt: 299 hk
Batterikapacitet: 82 kWh
Toppfart: 180 km/h
Prestanda: 0 -100 km/h på 6,2 sekunder
Räckvidd (WLTP): 480 km
Max laddeffekt AC: 22 kW (med tillvalet utökad ombordladdare)
Max laddeffekt DC: 135 kW
Fordonsskatt: 360 kr/år

Betyg 4,5 av 5