Kia är ett av de allra bäst säljande bilmärkena överlag i Sverige och med eNiro som förra årets näst mest sålda elbil (efter VW ID4) är givetvis ambitionen högt ställd med nya EV6. Vi testade först bilen (AWD GT-Line) under två och en halv vecka i januari för att verkligen se hur bilen klarar svensk vinter, och nu senast en varm vecka i april-maj.

Stort test: Bästa elbilarna just nu

Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Om du är ute efter en modern elbil med kapacitet att ta dig drygt 30 mil på en laddning är det här en riktigt intressant bil. Den är modern, snygg och bekväm och den bygger på en riktigt bra plattform som möjliggör extremt snabb laddning och även att du kan plocka ut ström till andra prylar. Rekommenderas!

Positivt

  • Härlig att köra
  • Snabbladdad
  • Praktisk och bekväm
  • Moderna förarhjälpmedel
  • Vehicle-to-load

Negativt

  • Kvalitetskänslan i baksätet
  • Bugg i appen
  • Opraktiska dörrhandtag
Utseendemässigt sticker bilen ut en aning, utan att det går till överdrift. Kia kallar själva bilen för en crossover-suv, men i ärlighetens namn är det en sedan. Bilen vi testar är GT-Line-versionen, längre fram kommer en EV6 GT som på pappret verkar vara ett riktigt monster.

EV6 delar teknisk plattform med Hyundai Ioniq 5 som vi nyligen testade, vilket bland annat innebär riktigt bra snabbladdning. Mer om det strax.

Test Kia EV6 GT-Line

Invändigt möts du av en riktigt trevlig förarmiljö. Du sitter bekvämt i stolarna fram och kupén känns rymlig och modern. Här finns två stora och tydliga skärmar, en för mmi:t och en för instrumentklustret bakom ratten. De svarta kanterna omkring skärmarna avslöjar visserligen brister i kontrasten, men det är ändå ett ordentligt lyft från skärmarna vi minns från tidigare Kia-bilar med bleka och onaturliga färger.

Missa inte: Test av 10 elbilar

Bortsett från att mätarna för hastighet och batterianvändning är väldigt märkliga, är allting snyggt och tydligt. Mmi:t är inget under av användarvänlighet men det funkar. När du väl lär dig var allting finns lär du snabbt bli vän med det.

Test Kia EV6 AWD
Det digitala mätarna är snygga men lite speciella.

Praktisk i det mesta

Här finns även gott om förvaringsutrymmen. Vi gillar det stora utrymmet under mittkonsolen och facket under mittarmstödet. Bredvid det puckformade växlingsvredet finns en laddplatta för mobilen och överlag är knappar och reglage bra placerade. Även de som sitter på ratten. Det enda vi saknar är en fysisk ratt för volym och av/på för ljudanläggningen, men det finns ett vippreglage ratten i alla fall.

Test Kia EV6 AWD
En lite annorlunda lösning med usb-kontakter i sidan på stolsryggarna.

När vi startar bilen fulladdad första gången (vintertid) står det 34 mil på räckviddsmätaren, och denna ändras ett par mil upp eller ned beroende på valt körläge. Och ännu mer på hur du ställer in värmen i bilen. Du kan välja mellan Eco, Normal och Sport när du kör och den uppskattade räckvidden stämmer väldigt bra med verkligheten. Håller du in Mode-knappen kan du även aktivera Winter-mode för mjukare motorbroms och gas.

Bilen blir snabbt varm även om den stått ute i 15 minusgrader, och den förvärmer utan att batterimätaren går ned mer än några få procent. Bra! I praktiken tar vi oss lätt omkring 30 mil utan räckviddsångest med testbilen. Hur Kia har lyckats köra för att den ska klara 528 km är för oss en gåta (angiven WLTP-räckvidd). Sommartid märker vi skillnad i att vi kommer längre på en laddning. Inte förvånande, men det är samtidigt en bra bit till WLTP-siffrorna i specen.

Tack vare att bilen bygger på 800-voltssystem stöder den extremt snabb laddning. Än så länge är det glest mellan dessa laddstolpar men du laddar bilen nästan fullt (10-80 procent) på cirka 18 minuter om du lyckas hitta en sådan laddare. Vi testade bilen med destinationsladdaren Ctek Chargestorm Connected 2-stolpe och ställde in schema i Kia-appen för att ladda när elen var som billigast (läs minst dyr...). Men givetvis också med flera olika DC-stolpar på stan. Om du tecknar Kia Charge-abonnemang kan du använda ett stort antal laddstationer i hela Europa på ett väldigt enkelt sätt. Vi laddade på både snabba Ionity-stationer och långsammare 22 kW-stolpar och appen fungerade klockrent.

Test Kia Charge
Kia Charge-appen är riktigt smidig och du filtrerar enkelt ut vilka laddboxar du vill se.

Går tyst och bekvämt

Hur är då bilen att köra? Riktigt trevlig! Den är välisolerad och tystare än de flesta elbilar vi testat och den går mjukt och fint. Säkerhetssystemen fungerar riktigt bra och trots att vi gjorde ett antal testturer under blixthalka uppförde sig bilen väl och antisladdsystemet är snabbt och alert. Bilen har kameror runt om som varnar för såväl döda vinkeln-objekt som hinder bakåt i sidled när du ska köra ut från parkeringen.

Test Kia EV6 AWD

Elmotorn ger riktigt bra skjuts i accelerationen och med AWD har vi alltid kraften till hands utan den där oron över att det ska släppa för lätt. Och du kan dra hela 1600 kg med bilen vilket är en detalj vi tror blir viktig för många.

Bilen har givetvis både adaptiv farthållare och lane assist och dessa system fungerar riktigt bra. Ibland får den för sig att du inte håller i ratten om du inte greppar den tillräckligt hårt, och ibland blir filkorrigeringarna lite fel när det är snö på vägen. Men om förutsättningarna är rätt underlättar systemet helt klart långkörningarna. Ljudsystemet från Meridian mår bra av att bilen är välisolerad men i övrigt är det inte jätteimponerande för att komma från ett premiummärke.

Något som imponerar är däremot hud:en (Head-up display). Det här är ingen billig och enkel lösning utan du får ett otroligt djup i bilden som projiceras i rutan. Vi snackar augmented reality-känsla! Nästan så att det blir ansträngande för ögonen att växla mellan flera djup om du inte har perfekt syn.

Test Kia EV6 AWD
Infällbara handtag är snyggt men inte alltid praktiskt.

En detalj som är mindre bra vintertid för dig som inte har varmgarage är att dörrhandtgen fälls in när du låser bilen. Efter tösnö som frusit på fick vi gräva fram handtagen som isat fast helt för att kunna komma in i bilen. Det hamnar också lätt snö bakom handtagen. Sommar tid är detta givetvis inget problem...

Test Kia EV6 AWD
Baksätet är rymligt men takhöjden är i lägsta laget.

Baksätet erbjuder gott om benutrymme, men är du riktigt lång kan takhöjden bli en utmaning. Och stolarna bak känns mer som en platt soffa än som bilstolar. Det funkar bra kortare resor men det är inte jättebekvämt i längden. Här förstörs också kvalitetsintrycket i bilen eftersom baksidan av de främre stolarna är extremt plastiga.

Uppkopplad och modern

Bortsett från att vi hade lite problem att få igång förvärmning från Kias app funkade Kia Connect bra. Bilen är givetvis konstant uppkopplad och erbjuder live-tjänster till den egna navigatorn. Apple Carplay och Google Play funkar givetvis, tyvärr inte trådlöst.

EV6 finns i fyra olika grundversioner varav den billigaste börjar på 570 000 kronor innan avdrag för klimatbonus. Denna modell går även att privatleasa för 4 700 kr/månad. EV6 GT Line AWD som vi testar är lite dyrare men också fyrhjulsdriven, vilket vi starkt rekommenderar när det gäller elbilar med kraftig motor.

Kia är förhållandevis generöst när det gäller extrautrustning, det tillkommer inte så mycket mer du behöver bocka för i tillbehörslistan när du väl valt ett passande paket. Hud, led-strålkastare, Meridiansystem med mera, ingår i GT Line-paketet. Även om bilen är långt ifrån billig tycker vi att den är prisvärd.

Test Kia EV6 AWD

Fakta Kia EV6 GT Line AWD

M3 rekommenderar

Testad: Januari 2022 + maj 2022
Tillverkare: Kia
Pris: Från 674 700 kr (före klimatbonus)
Biltyp: Crossover-suv
Motor: El 325 hk
Batteri: 77,4 kWh
Räckvidd (WLTP): 506 km
Drivning: AWD
Prestanda: 0-100 km/h på 5,2 sek
Toppfart: 185 km/h
Fodonsskatt: 360 kr/år
CO2-utsläpp: 0 g/km

Betyg 4,5 av 5