Microsoft spelprenumerationstjänst Game Pass har haft en bra start och växer snabbt, men Xbox-chefen Phil Spencer säger i en intervju med Kara Swisher på New York Times att det inte är någon risk att prenumerationer kommer ersätta försäljningen av spel.

– Försäljningen i detaljhandeln är fortfarande väldigt stark och växer. Så vi vill se till att ge kunderna valmöjligheten mellan prenumerationer och transaktioner. Det är nog den enda skillnaden mellan oss och vissa streamingtjänster.

Phil Spencer säger också att sålda spel fortfarande är en större marknad, men att prenumerationer växer snabbare eftersom det är så nytt.

Intervjun går även in på flera andra områden som innehållsmoderering och barns överdrivna ”skärmtid”. Phil Spencer säger bland annat att spelplattformar som Xbox har det lättare än plattformar som drivs helt av reklamintäkter, där det mest skadliga innehållet ofta är det mest lönsamma.

– Vi på Xbox får inte betalt per klick. Jag får betalt för hur mycket dina barn gillar att spela Minecraft.