Wordle är 2022 års första internetfenomen. Ett enkelt ordspel som fungerar ungefär som Mastermind fast med ord. Reglerna är närmast identiska med amerikanska lekprogrammet Lingo och 50-talsspelet Jotto.

Spelet har tagit världen med storm och spelas nu av flera miljoner spelare. Två saker är verkligt unika med Wordle: Det finns bara på webben, inte i appform, och du kan bara spela en gång om dagen. Det föregående har lett till en guldrusch när utvecklare försöker utnyttja populariteten med olika kloner av spelet på App Store och Play-butiken. Apple har redan haft en utrensning av falska Wordle-kloner.

Men ett spel som inte är någon klon har ändå dragit nytta av Wordles popularitet. Det heter Wordle! [så!] och släpptes redan 2017 av utvecklaren Steven Cravotta.

Han tycker inte att den plötsliga populariteten är välförtjänt, och har därför bestämt sig för att donera de nya intäkterna till välgörenhet, rapporterar The Verge. Därför kontaktade han Worldes utvecklare Josh Wardle och tillsammans bestämde de att Wordle!:s intäkter kommer gå till Boost Oakland, en organisation som jobbar med handledning och mentorskap för ungdomar i Oakland.

Wordle! är gratis men har köp-i-appen och Steven Cravotta säger att spelet hittills har dragit in över 18 000 kronor tack vare namnförvirringen.

Spelet är inte det enda som använder namnet ”wordle” i någon form och har funnits flera år. Wordle (alltså exakt samma namn som det nya populära spelet) av utvecklaren David Knowles släpptes 2018 och har precis som Wordle! en helt annan spelmekanik.