En ny undersökning genomförd av det nordiska konsult- och analysföretaget Mediavision visar på att omsättningen för fristående betalstreamingabonnemang slog rekord under 2021 och låg på nära 5 miljarder kronor för helåret.

Sedan 2017 har den svenska marknaden för betalstreamingabonnemang haft en årlig tillväxt på över 10 procent. Under 2021 ska cirka 6 av 10 svenska hushåll prenumererat på en betalstreamingtjänst. Det kan liknas vid hur många som har ett abonnemang för digital betal-tv.

Enligt Mediavision ska tillväxten för betalstreamingabonnemang inte längre drivas av att nya hushåll skaffar det utan att fler hushåll idag har flera tjänster. I snitt 2,1 abonnemang.

Samtidigt har ett priskrig mellan tjänsterna lett till att även om folk har fler abonnemang så har snittutgiften minskat per abonnemang med 3 procent, motsvarande cirka 118 kronor per månad.

Läs också: Comhem Play suddas ut - ny Tele2-satsning streamar linjär-tv