Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss för att anpassa och stärka konsumentskyddet i förhållande till den ökade digitaliseringen. Det som förelås är ändringar i avtalsvillkorslagen, prisinformationslagen, distansavtalslagen och marknadsföringslagen.

Bland annat föreslås ett krav på att ange en produkts tidigare pris om det påstås att en produkts pris har sänkts. Detta ska göra så det inte går att höja priset på en vara och sedan sänka det strax efter i marknadsföringssysfte.

Det ska också bli förbjudet att vidaresälja biljetter till evangemang om en näringsidkare köpt biljetten genom att använda automatiserade medel.

Framöver behöver det också framgå om den som säljer en produkt är näringsidkare eller inte.

Det ska även införas krav på information om vilka kriterar som bestämmer produkters rankning på nätet och som säkerställer att konsumentrecensioner kommer från verkliga konsumenter.

Och det ska finnas en utökad möjlighet att påföra marknadsstörningsavgifter enligt marknadsföringslagen och en möjlighet att påföra näringsidkare sanktionsavgifter om avtalsvillkorslagen överträds.

– I en tid då alltmer av våra inköp sker digitalt är det viktigt att lagstiftningen anpassas därefter. Det här förslaget kommer att stärka våra rättigheter som konsumenter på nätet. Det stärkta sanktionssystemet är tänkt att verka avskräckande för företag som inte följer reglerna och på så sätt gynna seriösa företag, säger finansmarknadsminister Max Elger, i ett pressmeddelande.

Läs också: Näthandla säkerhet - så skyddar du dig mot bedragarna

Prylkategorierna med flest falska reor under black week 2021
Virtual Reality - 75%
Webbkameror - 67%
Stationära datorer - 63%
Bildskärmar - 59%
Högtalare - 50%
Spelkontroller - 50%
Nintendo Switch-spel - 50%
Grafikkort - 50%
GPS-mottagare - 50%
Fjärrkontroller - 50%

Källa: Pricerunner