Med remakes, grottkrälare, fotografi-turer och sprillans nya äventyr råder det knappast någon brist på Pokémon-spel på Nintendo Switch. Ändå är Pokémon Legends: Arceus det mest hajpade fickmonster-spelet på länge; det utspelar sig nämligen i en öppen spelvärld och bjuder på en ny tvist i monsterjagandet.

Betyg 3,5 av 5

Omdöme

Även om de flesta Pokémon-spel håller bra klass, går det inte att förneka att de tappat en del magi sedan seriens glansdagar. Men med Pokémon Legends: Arceus visar utvecklaren Game Freak att de fortfarande kan skapa fräscht och underhållande gameplay som lyfter Pokémon-jagandet till en ny nivå. Det är synd att handling, miljöer och grafik inte är i närheten av samma klass.

Positivt

  • Fräscht och roligt gameplay.
  • Herregud vad det är kul att samla Pokémons.
  • Tydlig grafik och fina fickmonster.

Negativt

  • Miljöer som mest liknar ett högupplöst PS2-spel i mellanklassen.
  • Hopplös handling med fruktansvärt sega mellansekvenser.
  • Onödigt bökiga menyer.

En helt ny, gammal, värld

För länge sedan i en galax långt, långt borta lever inte Pokémons och människor sida vid sida. Istället är de små och stora monstren något att frukta; något som ställer sig i vägen, något som förstör människornas odlingar, något som jagar små barn på nätterna.

Pokemon öppen värld

Det är i denna skrämmande värld som en tonåring, närmare bestämt spelaren, plötsligt faller från himlen. En tonåring med en för tiden ovanlig förmåga att fånga och samarbeta med Pokémons. Den först så avskydda utbölingen blir rekordsnabbt allas favorit och får genast sätta i gång att hjälpa till med både små och stora sysslor.

Sedan händer det grejer. Gubben måste ha hjälp men nån yngre kvinna gillar inte det, sedan säger hon i gult saker medan en gammal gumma härjar om märkliga hieroglyfer och.. nej, vi tappade bort oss i handlingen efter en timme. Om ens det.

Inte nödvändigtvis för att handlingen är dålig, utan för att den presenteras så fantastiskt torftigt. Mellansekvenserna består mestadels av att två-tre personer står mer eller mindre still medan deras repliker rullas ut i textbubblor. Inga röster, få spännande händelser – bara alldeles för mycket text.

Pokemon hemby

Du måste samla alla!
Lyckligtvis spelar en seg handling ingen större roll när själva grundidén från Pokémon-spelen är intakt; du måste fånga alla! Och det är fortfarande precis lika beroendeframkallande nu som det var i slutet av 90-talet. Faktum är att det aldrig har varit lika kul att fånga fickmonster som det är i Pokémon Legends: Arceus.

Som sagt utspelar sig äventyret i en, mer eller mindre, öppen spelvärld där Pokémons vandrar fritt på fälten. För att fånga minimonster kan du antingen försöka smyga dig på dem och kasta en välinriktad pokéboll, helt i realtid. Sikta, kasta – och förhoppningsvis fånga. Till din hjälp har du också en rad olika bär och andra föremål som till exempel kan locka bort vissa Pokémon eller få dem att vända ryggen mot dig.

En kul nyhet är att det inte räcker med att fånga en Pokémon för att fylla den klassiska Pokédexen. Istället ska en rad mindre uppgifter utföras; till exempel fånga ett visst antal, mata dem med ett visst bär eller besegra dem i strid. Ju fler uppgifter du klarar desto högre blir din rank, vilket i sin tur leder till att fler föremål blir tillgängliga i din jakt på allt starkare fickmonster.

Fånga pokemon

Bekanta attacker på nya sätt

Om du misslyckas med bollkastandet eller smygandet kan du tvingas till en konfrontation av klassiska mått, för att antingen besegra eller fånga fickmonstret på motsatt sida. Då får någon av de sex Pokémons du kan bära med dig göra sig redo för strid i välkända menybaserade strider.

Attacker och föremål känns igen från förr, men en nyhet är att attackerna kan utföras i en svag, normal eller stark variant. Skillnaden är så klart hur mycket skada de gör, men också hur lång tid det tar innan du kan utföra en ny attack. Är det bättre att dundra iväg en stark eldattack, eller tre svaga snabbattacker, innan motståndaren får slå sitt slag? Nya strategiska möjligheter som höjer striderna ett snäpp.

En annan skillnad jämte tidigare Pokémon-spel är hur mycket skada de små monstren delar ut. Även om ditt monster är på en snarlik nivå som motståndaren, kan det räcka med ett enda slag för att din kämpe ska trilla av pinn. På så sätt kräver även standardstrider en halvvaken hjärna.

Och då har vi inte ens nämnt de extra starka, elaka och rödögda fickmonstren som klampar omkring ute i vildmarken. Ett oväntat möte med dessa kan snabbt slå ut hela ditt team – så det gäller att ha huvudet på skaft när du knatar runt på upptäcktsfärd. Det finns också en handfull regelrätta bosstrider som verkligen sätter din skicklighet på prov. Även om det aldrig blir överdrivet svårt, är mer utmaning bara positivt för serien.

Pokemon strid

Ursäkta, ni glömde något

Tråkigt nog stannar de flesta positiva intryck vid just samlandet och striderna. I den stora vida världen finns det inte mycket mer än olika sorters Pokémon och diverse material att upptäcka. Inga direkta pussel, grottor eller spännande hemligheter, bara trötta miljöer utsmyckade med lite träd, stenar och någon å. Att väder och tid på dygnet varierar lyfter upplevelsen en del, men det är långt ifrån tillräckligt.

Inte ens huvudstaden, som vi hela tiden återkommer till, är ett glädjeämne. Vi uppskattar visserligen att alla funktioner och affärer samlas på ett ställe, men borde det inte se bra mycket roligare ut än så här? Tomt, stelt och torftigt – en kuliss utan liv.

Vi vill inte gå så långt och kalla Pokémon Legends: Arceus fult. På ett sätt uppskattar vi verkligen den rena tydliga grafiken som presenteras med hyggligt stabil bilduppdatering. En stor skillnad mot många andra storspel på Switch på senare tid. Men nog borde allt ha varit mer detaljerat, levande och varierat.

Pokemon natt

Fantastiskt på halvtid

Efter att ha äventyrat i Pokémon Legends: Arceus lummiga landskap kan vi konstatera att det här på flera sätt är det starkaste Pokémon-spelet på länge. Alla nya sätt att leta upp och fånga små och stora fickmonster är precis den nytändning serien behövde.

Men vad hände med miljöerna? Och storyn? Och varför är allt så avskalat? I ett spel som på en helg säljer mer än vad många storspel gör på en livstid, känns det oerhört snålt med simpla miljöer, trist presentation och trytande variation.

Älskar du Pokémon, suktar efter något nytt spelmässigt och kan se förbi de undermåliga bitarna, är Pokémon Legends: Arceus ändå väl värt din tid. För vår del har vi kul med äventyret, men kan samtidigt inte ignorera hur mycket bättre det kunde ha varit med en mer spännande och genomarbetad värld. Förhoppningsvis är en uppföljare inte alltför långt borta – för en riktigt fin grund finns här.


Pokémon Legends: Arceus

Testat: Februari 2022
Genre: Äventyr
Utvecklare: Game Freak
Utgivare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch
Storlek: 6,1 GB

Betyg 3,5 av 5