I skrivande stund har över 100 000 personer skrivit under en lista som kräver pengarna tillbaka för jättefiaskot Battlefield 2042. En häpnadsväckande siffra, som även om den inte leder till någonting säger något om den infekterad relationen mellan spelare och utgivare är i dag. Det är lätt att mobilisera, och när högt uppskruvade förväntningar går i kras skruvas i stället raseriet upp till astronomiska nivåer.

Cyberpunk 2077 och den remastrade GTA-trilogin är två andra närtida exempel som visar exakt hur illa det blivit. Precis som Battlefield rör det sig om bra eller åtminstone hyfsade spel i grunden, men som släpps dåligt optimerade, fulla med buggar och saknar funktioner som tidigare aviserats. Kritiken börjar snabbt bubbla i stora spelgemenskaper, där mycket går ut på att bekräfta ett ömsesidigt raseri som sedan – absolut inte ogrundat – utan filter släpps iväg mot de olycksaliga spelstudiorna.

Rockstar (ouch!), CD Projekt (ouch!) och svenska Dice är namn med avsevärd tyngd. För att inte tala om nyligen uppköpta Activision Blizzard (ouch!). Kvartetten har håvat in så mycket smädelse och avsky att hela spelutvecklar-världen borde darra. Att falla från tronen går snabbt, och fallet är hårdare än någonsin.

Vad är det som leder till dessa hafsiga lanseringar? Pengar och otålighet, antar jag. Det är snordyrt att utveckla spel och förr hellre än senare ska pengarna in. I spelvärlden har vi också en etablerad Early Access-kultur, ett tveeggat svärd som låter mindre studior släppa ofärdiga spel och sedan bygga på dem efter hand. Med rätt hajp och en portion gerillamarknadsföring rullar betydande summor in den vägen.

Early Access är och förblir ett lotteri, men i alla lägen något som etablerade aktörer ska hålla sig undan i min mening. Att en snutt av kommande storspelet Baldur's Gate 3 släpptes som "EA" är anmärkningsvärt, men där var den jämförelsevis lilla utgivaren Larian åtminstone känd för att leverera i formatet.

EA, Rockstar och CD Projekt har inte lyxen att kunna ge ut trasiga eller i vissa avseenden ofärdiga produkter. För varje kontrovers av den här kalibern krymper spelarnas förtroende gentemot "drakarna" och vrider in ännu en rostig skruv i relationen.

Men någonstans måste jag framhålla att det också är vårt – alltså spelarnas – ansvar att vända på det här. Sluta förköp spel innan du faktiskt vet vad du får. Det gäller inte minst de digitala utgåvor som nästan alla köp består av i dag. Det finns noll och ingen anledning att hänga på låset. Var lite klokare nästa gång, och hjälp till att dra ditt strå till stacken för ett sundare spelklimat.