Vi är inte bortskämda med "billiga" elbilar. Citroens nya e-C4 är en av få som du faktiskt kan privatleasa för under 4 000 kronor i månaden. Om du väljer den absolut billigaste varianten, det vill säga. Bilen börjar på 479 990 kronor om du ska köpa den och med extrautrustning (som testbilen har) är du snabbt uppe i nästan en halv miljon. Är den då värd pengarna?

Betyg 3 av 5

Omdöme

Citroens e-C4 håller inte vad den lovar när det gäller räckvidd, samtidigt känns den plastig och billig invändigt. Den är dock enkel att köra och även om MMI:t är trist så har bilen en del moderna förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner.

Positivt

  • Snygg
  • Rymlig för sin storlek

Negativt

  • Räckvidden
  • MMI:t
  • Plastig inredning
E-C4 är en elektrisk variant av C4 som vi känner sedan tidigare. En snygg liten halvkombi, dock inte designad för eldrift och batteripack från början. Testbilen har manuella stolar (skinn och tyg), digital mätardel och en skärm som huserar ett väldigt enkelt MMI. Du växlar med en liten vippa i mittkonsolen och handbromsen är elektrisk och automatisk.

Läs vårt stora test av elbilar

Materialvalen i bilen känns inte speciellt påkostade. Plasten är hård och obekväm och instrumentbrädan har en gummiaktig yta som mest känns som om vi skulle spillt saft på den. Samtidigt har dörrarna en blå metallist som ser ut som att tillverkaren glömt avlägsna en bit skyddsplast. Inte snyggt i våra ögon.

Test Citroen e-C4
Den 10 tum stora skärmen är en besvikelse då MMI:t är tråkigt och det är snålt med funktioner och inställningsmöjligheter.

Det första vi lägger märke till när vi ger oss ut och kör bilen är styrningen som är extremt lätt. Visst, det är smidigt att manövrera i låg hastighet men det gör att det blir lite leksakskänsla. Till din hjälp när du ska parkera har du sensorer runt om samt en backkamera. Sensorerna är väldigt känsliga och varnar långt innan du kommer farligt nära hinder.

Test Citroen e-C4
Den digitala mätardelen är liten och enkel.

Mätaren visar att vi ska kunna ta oss 35 mil på fulladdat batteri, men detta stämmer inte alls med verkligheten. Ganska snart ser vi att uppskattad räckvidd sjunker nästan dubbelt så snabbt som trippmätarens tempo och i praktiken tar vi oss cirka 20 mil vintertid med minusgrader ute. När bilen stått parkerad utomhus (förvärmd).

Själva körningen är dock riktigt behaglig då bilens elmotor reagerar snabbt på gaspedalen och bilen går tyst utan allt för mycket ljud som läcker in i kupén. Trots att motorn bara är på 136 hk och gör 0-100 km/h på ytterst blygsamma 9,7 sekunder upplever vi inte bilen som slö. Stolarna är det som stör oss mest när det gäller komforten, trots att svankstödet är ställbart får vi inte till den där bekväma och stadiga känslan. Samtidigt är sikten dålig bakåt med den tvådelade minimala bakrutan. Plus i kanten dock för att bilen snabbt blir varm när det är iskallt ute.


Fult MMI

E-C4 har adaptiv farthållare och lane assist och dessa funktioner fungerar helt okej. Det är en del av Citroens paket Highway Driver Assist som kostar dig 8 900 kronor extra. Vad som imponerar mindre på oss är MMI:t. Det är både fult och ologiskt. När tillverkaren ändå sätter i en hyfsat stor skärm är det ofattbart hur de kan lägga så lite möda på att ta fram ett snyggt system och sortera funktioner och inställningar på ett begripligt sätt. Här finns en volymratt, men placeringen av den gör att du behöver sträcka dig rejält för att använda den. Carplay ska fungera i bilen, men det ville inte hoppa igång med vår usb-kabel och Iphone 13 Pro.


Bilens ljudanläggning är inte mycket att hurra för, inte ens fm-radion levererade utan sprakade där vi förväntar oss perfekt mottagning.
Test Citroen e-C4
Förarmiljön ser fräsch ut men vid närmare granskning känns det inte inte lika premium.

Här finns bra med förvaringsutrymmen men tillverkaren har missat lite småsaker. Som att mugghållarna är knöliga att använda då de ligger för djupt nedsänkta i mittkonsollen. Och att den lilla lampan som lyser upp facket där vi gärna lägger mobiltelefonen. Ljuset från lampan reflekteras i skärmen på mobilen och stör oss när vi kör i mörker. Testbilen har heads up-display men det är budgetversionen med en skiva som sticker upp som en liten genomskinlig isskrapa.

Baksätet är förhållandevis bekvämt och med tanke på bilens storlek är bagageutrymmet helt okej (380 liter). Här får du utan vidare plats med ett gäng stående pappåsar när du är ute och storhandlar.


Ladda fullt hemma på 5 timmar

Bilens batteri laddas fullt på 5-6 timmar med en 11 kW laddbox och som snabbast kan den ta emot 100 kW laddning vilket i teorin laddar den till 80 procent på 30 miuter. Batteriet är 50 kWh stort och med appen Mycitroen kan du hålla koll på laddningen och även schemalägga när bilen ska laddas.

Hade det inte varit för räckvidden, och för bilens oförmåga att på ett korrekt sätt kunna räkna ut hur långt vi tar oss, då hade det här kunnat vara en riktigt intressant liten elbil. MMI:t sänker dock också helhetsintrycket, liksom den plastiga inredningen. För priset tillverkaren vill ha borde du helt enkelt kräva mer.

Test Citroen e-C4

Fakta Citroen e-C4

Tillverkare: Citroen
Pris: Från 479 990 kronor
Motor: 136 hk
Batteri: 50 kWh
Prestanda: 0-100 km/h på 9,7 sek
Toppfart: 150 km/h
Angiven räckvidd: 350 km (WLTP)
Max laddeffekt: 100 kW
Angiven förbrukning: 13,5 kWh/100 km (blandad körning, WLTP)
Fordonsskatt: 360 kr/år
CO2-utsläpp: 0 g/km

Betyg: 3 av 5