Testat spel: Gran Turismo 7
Pris: 599 kronor hos Amazon Sverige (PS5) 499 kronor hos Amazon Sverige (PS4)

En gång i tiden var Gran Turismo Sonys absolut största succéserie. Men efter två på olika sätt struliga releaser med del fem och sex, tillsammans med flera succéspel från bland annat Naughty Dog, Insomniac Games och Santa Monica Studios, var Gran Turismo inte längre herren på täppan. Med Gran Turismo Sport tog serien ett stort kliv framåt, men tyvärr utan det klassiska Gran Turismo-läget. Något som Gran Turismo 7 nu råder bot på.

Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Med de bästa delarna från Gran Turismo Sport och en comeback för den klassiska Gran Turismo-kampajen, lovar Gran Turismo-seriens sjunde del gott. Lägg därtill nya spellägen, ännu bättre kontroll och magiska ljuseffekter. Även om de realistiska omgivningarna och ett par småsega tävlingar kan göra att det blir tortftigt på banan ibland, är Gran Turismo 7 det mest kompletta och genomarbetade bilspelet httills.

Positivt

  • Fyllt till brädden med välgjort och varierat innehåll
  • Grym körkänsla som får ett stort lyft med Dualsense
  • Fantastiska bilmodeller och gott om möjligheter att dregla över dem

Negativt

  • De som vill ha actionfyllda race kommer att bli besvikna
  • Oväntat linjär och småseg inledning på karriären
  • I grunden imponerande grafik tar en smäll av jakten på realism 

Förtjäna din framgång

Det är lika bra att ta tag i det viktigaste direkt: Ja – Gran Turismo 7 har ett fullfjädrat karriärläge. Det klassiska Gran Turismo-läget som håller en kär plats i många bilspelsälskares hjärta sedan 1998. Ett läge som saknades stort i det annars utmärkta Gran Turismo Sport. Faktum är att det klassiska karriärläget inte synts till sedan seriens sjätte del lanserades 2013 – och då missades det av många eftersom det släpptes efter att Playstation 3 passerat sitt bäst före-datum.

Snabb bil Gran Turismo 7

Men det var då och nu är nu. Precis som förr inleds din racingkarriär i Gran Turismo 7 med ett tomt garage och en nätt summa pengar. En av tre bättre begagnade halvsportiga bilar kan inhandlas, likaså lite bättre bildelar för att få en behagligare resa mot förstaplatsen i de få tävlingar som inledningsvis är tillgängliga. Pallplatser betyder vinstpengar och ibland nya bilar. Bilar som kan användas i nya tävlingar med speciella restriktioner, och pengar som kan användas till att trimma de bilar som samlats ihop – eller köpa nya. Ett upplägg som är precis lika kul nu som 1998.

En nyhet med Gran Turismo 7 är ett café där en virtuell bilentusiast delar ut enkla uppgifter för att få dig på rätt spår. Å ena sidan blir det ett märkligt linjärt upplägg jämte de tidigare spelen. Å andra sidan har vägen framåt i karriärläget alltid varit relativt låst eftersom avsaknaden av rätt bilar eller licenser satte stopp för de flesta tävlingar inledningsvis. På så vis är det en mer nybörjarvänlig start som inte direkt förtar något av upplevelsen för de redan insatta, mer än att den utstakade vägen är mer uppenbar.

Bättre begagnad, GT7

En kärleksförklaring till bilen
Att det just är tre bilar som finns att välja från start är extra passande då det påminner om Pokémon-serien. För precis som Nintendos dundersuccé går Gran Turismo 7 delvis ut på att samla bilar. Alla bilar.

Här finns amerikanska muskelbilar från 70-talet, kompakta Toyotor från 2010, hippiebussar från 60-talet, gamla och halvnya bubblor, klassiska rallybilar, nya rallybilar och konceptbilar. Gamla tävlingsbilar och hypermoderna supersportbilar. Toyota Corolla 1600GT från 1983. Alfa Romeos framgångsrika DTM-kärra från 1993. James Bonds klassiska DB5 från 1964. En VW Gold GTI från 2014. En moppebil från Daihatsu.

Svensk representation saknas trist nog, så vi håller tummarna för att åtminstone Koenigsegg dyker upp som nedladdningsbart material. Utbudet bjuder också på betydligt fler racingbilar än normala personbilar. Trist på ett sätt, men med tanke på vilken tid det tar att modellera bilarna är prioriteringen ändå rätt.

Vid lanseringen är 424 bilar tillgängliga, alla kärleksfullt modellerade på både in- och utsidan. Från billyktor och bromsskivor till rattreglage och knappar på bilstereon. Många bilar och alla tillverkare har dessutom faktatexter om vad just de är kända för. Lägg därtill fakta om diverse tävlingar, designers och förare så har vi det kompletta paketet för bilälskare.

Säten och ratt GT7

Snabba bilar och snabba menyer
Annars är den mest välkomna förbättringen i karriärläget de korta laddtiderna. I tidigare spel, speciellt femman på Playstation 3, var det en pina att starta eller göra om licenstester, gå till bilhandlaren eller ta sig an ett race. Nu är precis allt sekundsnabbt, vilket tillsammans med den både läckra och funktionella menyn är ett stort lyft för hela serien.

Snygg och smidig meny

Bland licenser och övningsbanor

Något som utmärkt Gran Turismo från seriens start är de licenstester som måste klaras för att få tillgång till alla tävlingar. Från virtuella lektioner i enkla broms- och kurvtekniker som krävs för att ta sig an de första tävlingarna, till riktigt knixiga uppgifter som ska klaras för att de riktiga mastodonttävlingarna ska bli tillgängliga.

Förutom tävlingar och licenstester innehåller Gran Turismo 7 också många lyckade inslag från det delvis onlineinriktade Gran Turismo Sport. Till exempel går det att ta sig an specifika delar på alla banor, för att öva på precis de sektioner du har svårt med. Ett mer roligt inslag är alla de kortare utmaningar som till exempel handlar om att köra om ett visst antal bilar, gasa upp för en backe med en bil som inte riktigt har tillräcklig motorkraft eller klara ett varv med för lite bensin i tanken.

Uppdragen är överlag underhållande i sig, men de alla har en slug baktanke: de vill göra dig till en bättre virtuell bilförare som förstår vikten av slipstream, kurvtagning, bränsleåtgång, däckslitage, aerodynamik med mera. Det är som att lära sig saker, men kul!

Känn greppet

Något annat kul är att köra bil i Gran Turismo. Bilfysiken fick ett stort lyft i Gran Turismo Sport – och är ännu mer finslipad nu. Att köra en gammal jänkare jämfört med en fyrhjulsdriven rallybil är två helt olika upplevelser, likaså känslan i att köra övertrimmad personbil kontra en regelrätt banracingbil – eller att mästra hästarna i en stegrande Ferrari.

Störst skjuts i körkänslan ger däremot handkontrollen Dualsense. Den rycker och kränger i takt med ojämnheter i vägen och när bilen växlar. Kontrollen gör att det lättare att känna när däcken är på väg att tappa greppet. Även motståndet i gas och broms används på ett ypperligt sätt. Bilspel visar sig ännu en gång få ett jättelyft med Sonys innovativa kontroll.

Men trots den härliga kontrollen kan vissa tävlingar bli monotona. Det är ganska lätt hänt att ens bil susar förbi alla motståndare med lätthet, trots att prestandan är den rekomenderade. Vissa race, speciellt de med likartade halvsega bilar, kan också resultera i ett långt led av fordon som du sakta men säkert tuffar förbi.

Ju längre vi kommer i karriärläget desto färre tävlingar av den typen blir det lyckligtvis. Dessutom ska Sonys nyutvecklade och avancerade artificiella intelligens Sophy komma till Gran Turismo 7 i framtiden.

Kamera inne i bilen

Vrålsnyggt med förbehåll

Vi måste såklart också nämna grafiken; något som både imponerar och gör oss lite besvikna på samma gång. Bilmodellerna är urläckra, vilket inte minst märks under repriserna med snygga kameravinklar och extra flashig grafik. I det speciella fotoläget där bilar kan placeras mot valfri bakgrund är också surrealistiskt realistiskt.

Under själva racen är det däremot svårare att bli imponerad. Gran Turismo 7 är absolut inte fult, men när vi mest ser andra bilars bakändor på i huvudsak realistiska racingbanor kan det lätt kännas stelt och tomt. Att banorna mer eller mindre ser ut som de gör på riktigt är lika positivt för inlevelsen som det är negativt för ögongodiset.

Det finns däremot en hel del ljusglimtar. Dels de mer fantasifulla egenskapade banorna, dels ljuseffekterna som reflektioner och solens strålar. Det som imponerar på oss mest är däremot det nya systemet för väder och moln. Oavsett väder och tid på dygnet ser himlavalvet nästan magiskt ut – och det är lätt glömma bort att det är ett spel som visas på tv:n.

Läcker bubbla i fotoläget

Gammal motor med fler hästar

Men precis som Sonys senaste släpp, Horizon: Forbidden West, är Gran Turismo 7 ingen revolution. Det är en evolution där vi får det klassiska Gran Turismo-upplägget blandat med många av de lyckade nyheterna i Gran Turismo Sport. Missförstå oss rätt, för spelet är ett märkbart steg upp grafiskt och även körkänslan är vassare än någonsin – men Gran Turismo Sport blir inte ospelbart efter att vi spenderat många timmar med denna sjua.

En anledning till att det inte är några massiva skillnader, är att Gran Turismo 7 även kommer till Playstation 4. Likt Forbidden West är det inte heller någon halvmesyr på Sonys gamla trotjänare. Upplösningen må vara lägre, bilduppdateringen svajigare, det grafiska godiset märkbart mindre och laddningstiderna längre – men förbättringar som väder och den ruskigt imponerande himlen finns även här.

Alla som var nöjda med tekniken i Gran Turismo Sport lär bli nöjda även nu. Att gå från Playstation 5 tillbaka till Playstation 4-versionen är däremot inte helt lätt.

Snygga lampor GT7

Gasa upp, bromsa ner, var är Lasse Kronér?

En förmodad höjdpunkt i Gran Turismo 7, som vi dessvärre inte har hunnit testa särskilt väl innan release, är onlineläget. Som tidigare nämnt satsade Gran Turismo Sport stort på onlinetävlingar – något som gjordes med bravur. Bestraffningar för ful körning och ett överlag välfungerande betygssystem ledde till att de som körde hyggligt rent slapp de värsta syndarna, de som mest var sugna på att orsaka krockar och avåkningar.

Faktum är att Gran Turismo Sport är det bästa racingspelet vi har kört online. Ett spel där det känns som en seger att lyckas avancera tre-fyra positioner i ett lopp. Den lyckade satsningen ledde också till att Gran Turismo Sports världscup online innehar en officiell certifiering av FIA, det Internationella Bilsportsförbundet.

Hur det blir med onlinetävlingar i Gran Turismo 7 kan vi som sagt inte uttala oss om ännu, men förutsättningarna är goda – oavsett om det är rankade tidsbestämda tävlingar, snabbrace mot slumpmässiga personer eller enkla lopp mot vänner som lockar.

Racestart Gran Turismo 7

Högst upp på podiet – för stunden

I slutändan är Gran Turismo 7 ett mer eller mindre komplett racingspel som passar perfekt för alla bilfantaster. Här finns hundratals ursnygga bilmodeller från flera årtionden att samla och leka med. Däremot måste det sägas att de som vill ha ett flashigt och coolt racingspel där bildelar försvinner lika snabbt som bensinen i tanken kommer att bli besvikna. Är du sugen på den typen av spel är det bättre att ta en titt på Forza Horizon 5, Grid Legends eller varför inte krockfesten Wreckfest.

För bilspelsentusiaster som föredrar en mer semirealistisk upplevelse intar Gran Turismo 7 enkelt tätpositionen. Det här är en kärleksförklaring till bilspel. Frågan är om det utannonserade men ännu inte uppvisade Forza Motorsport kan hota om förstaplatsen, eller om Gran Turismo 7 står stadigt i många år framöver.

Race i tokyo

Gran Turismo 7

M3 rekommenderar

Testat: Februari 2022
Genre: Racing
Utvecklare: Polyphony Digital
Utgivare: Sony
Plattform: Playstation 5, Playstation 4
Testat på: Playstation 5
Storlek: 96,8 GB
Pris: 599 kronor hos Amazon Sverige (PS5) 499 kronor hos Amazon Sverige (PS4)

Betyg 4,5 av 5