Det hör inte till vanligheten att vi testar bilar från Honda, tillverkaren som lever en tillvaro något i skymundan har de senaste åren varit relativt sparsamma med nya eller uppdaterade modeller. Med det sagt har vi ingenting emot Honda. Tvärtom, vår erfarenhet av Honda sedan tidigare är till största del positiv.

Betyg 3,5 av 5

Omdöme

Är du lätt på gaspedalen och saknar laddningsmöjligheter är nya Honda HR-V ett alternativ så gott som något. Snygg design och ett smart lastningssystem är klara plustecken, motorns råmande vid gaspådrag är mindre tilltalande.

Positivt

  • Snygg design
  • Går snålt
  • Smart baksäte

Negativt

  • Högljudd bensinmotor vis gaspådrag
  • MMI:t har vissa brister
Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT

Modern design

Formspråket på nya HR-V känns betydligt mer stilrent och modernt jämfört med den förra generationen. Bilen har dessutom spännande och udda lösningar. Bland annat ”Magic Seats” som i korthet innebär att baksätena kan fällas för att skapa ett helt plant lastutrymme, samt att sittdynorna kan vikas uppåt om du skulle behöva frakta högre saker, exempelvis en cykel. Smidigt!

Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT
Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT

Testbilen har manuella stolar med tvåfärgad klädsel, som för övrigt går igen i hela kupén. Det är snålt med inställningsmöjlighet och det är således inte helt enkelt att hitta en perfekt sittposition. I övrigt känns interiören väl hopskruvad och kupén upplevs som riktigt rymlig, där fyra vuxna utan svårighet får plats.

Instrumentklustret är till hälften digitalt. I den vänstra centrumringen kan du med hjälp av reglaget på ratten växla mellan olika information, exempelvis energiflöde, räckvidd, förbrukning, media, telefon eller navigationsanvisningar. Överblicken är bra och det är enkelt att sätta sig in i instrumenteringen.

Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT
Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT

MMI:t lämnar en del att önska

MMI:t med tillhörande skärm på nio tum stora fungerar i det stora hela som det ska, men gränssnittet känns omodernt och det är inte det snabbaste systemet vi testat. En genomsökning efter radiostationer tar exempelvis uppemot fem minuter, och vår telefon (Oneplus 9 Pro) kan till en början inte ens ansluta till systemet. Först efter tre försök och omstarter lyckas vi koppla upp telefonen via bluetooth. Android Auto fungerar över huvud taget inte med telefonen, men när vi skiftar till en Samsungmodell går det bättre.

Förarhjälpmedel finns det gott om, alla versioner som säljs i Sverige har utrustats med autobroms, döda vinkeln-varnare, backkamera, p-sensorer fram och bak, uppvärmda sidospeglar och adaptiv farthållare. Samtliga fungerar tillfredställande, även om vi tycker att filövervaknings-system är väl känsligt, som flertalet gånger under testperioden ber oss hålla händerna på ratten – trots att det är just det vi gör. 

Går snålt, men brölar vid gaspådrag

Hybridsystemet i Honda HR-V kallas e:HEV och består av en bensinmotor och två elmotorer, varav en av dessa fungerar som generator. Bensinmotorns huvudsakliga uppgift är att ladda upp batteriet, men i högre hastighet kan den också driva hjulen. Bilen väljer automatiskt vad som optimalt för stunden vilket sker automatiskt och ingenting du som förare märker av. På det stora hela upplevs Honda HR-V som en riktigt tyst bil.

Förutom vid gaspådrag vid en omkörning eller liknande. Bensinmotorn brölar rejält så fort gaspedalen trycks ned, då den plötsligt ska driva hjulen samtidigt som den ska leverera ström till batteriet, så att elmotorerna får sin beskärda del. Kortfattat är Honda HR-V en bil som ska köras varsamt och med god framförhållning. Anser du dig vara en mer ”aktiv” förare bör du leta vidare.

Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT
Uppkopplad. Via appen kan du, beroende på tillval, fjärrstyra vissa funktioner.

Men drivlinan är ändå intressant. För många av oss är en plug in-hybrid eller elbil uteslutet, så länge laddningsmöjlighet saknas, exempelvis flertalet lägenhetsinnehavare. En elhybrid som laddar sig själv är en kompromiss som passar just dessa och Honda HR-V Hybrid går faktiskt riktigt snålt. Under testveckan landade vi på nästan exakt halvliter milen och då pressade vi den emellanåt relativt hårt.

Fakta Honda HR-V HYBRID 1,5 I-MMD E-CVT Advance

Tillverkare: Honda
Pris: Från 324 900 kronor
Motor: Hybrid. Fyrcylindrig bensinmotor, volym 1 498 cm3. Max effekt 107 hk vid 6 000 v/min. Två elmotorer, 131 hk, 253 Nm. Systemeffekt: 131 hk, 253 Nm.
Prestanda: 0–100 km/h på 10,7 sek
Toppfart: 170 km/h
Angiven förbrukning: 5,4/100 km (blandad körning, WLTP)
CO2-utsläpp: 122 g/km
Fordonsskatt: 3 784 kr/år

Betyg 3,5 av 5