Förra sommaren testade vi tillverkarens 1S-modell, en lätt och smidig elsparkcykel som förärades med ett högt betyg just på grund av dess relativt låga pris och kompakta format. Ingen flashig design eller hisnande prestanda, utan en enkel basmodell som tar dig från punkt a till punkt b utan att glänsa på något område. Nu har vi fått in Xiaomis senaste alster - Mi Electric Scooter 3 ”Nordic Edition”.

Betyg 3 av 5

Omdöme

En prisvärd och praktisk liten elsparkcykel för dig som klarar dig med medioker prestanda och utan vridmoment i uppförsbackarna. En perfekt citymodell, anpassad för slät asfalt och kortare turer. Är du ute efter ett bekvämt kraftpaket för längre eller mer underhållande turer får du leta vidare.

Positivt

  • Smidigt format
  • Pris
  • Enkelt handhavande
  • Farthållare

Negativt

  • Kraftlös motor
  • Stötig gång
Sett till det yttre ser modellerna snarlika ut, för att inte säga identiska. Scooter 3 är precis som syskonmodellen väldigt enkelt att fälla ihop för en smidigare förvaring. Matchvikten ligger på blygsamma 13,2 kilo, vilket gör den väldigt hanterbar även när den inte används.
Mi Scooter 3

Enkelt handhavande 

Mitt på styret finns en led-skärm, som ger dig snabb överblick över hastighet, körsträcka, körläge och aktuell batterinivå. Sett till användarvänlighet är systemet barnsligt enkelt att hantera då det enbart finns en funktionskapp att leka med.

Håll in den för att starta eller stänga av maskinen, ett snabbt tryck för att slå på eller av på lampan framtill, två tryck för att växla mellan effektlägena som är tre till antalet; promenadläge (max 10 km/h), standard (max 15 km/h) samt Sport (max 20 km/h). Och det är just maxhastigheten som skiljer Nordic Edition-versionen från den ”vanliga” Scooter 3 som kan komma upp i 25 km/h.

Mi Scooter 3

För att aktivera scootern måste den anslutas till den tillhörande Mi Home-appen. Appen ger dig sedan koll på din framfart i form av en trippmätare, genomsnittlig hastighet och batteristatus. Den används även för att låsa elsparkcykeln och. I låst läge går den inte att köra samtidigt som den ger ifrån sig ett ljud medan baklampan börjar blinka. Att kalla det för ett säkert stöldskydd är att ta i, ljudnivån på ”larmet” är väldigt lågt och hjulen låser sig inte.

Inget fartmonster

Räckvidden är specificerad till 30 kilometer (vid en belastning på 75 kilo, vid 25° C, utan vind på en jämn väg i med en enhetlig hastighet om 15 km/h). Och det stämmer på det stora hela överens med våra mätningar.

När du rullar i gång den, hoppar på och trycker in gasreglaget upplever vi en viss fördröjning innan systemet svarar, ett beteende som sedan upprepar sig varje gång du släppt på gasen under färd. Inte hela världen kanske, men likväl irriterande.

Mi Scooter 3

Komforten lämnar en del att önska, det är inte den stabilaste modellen vi testat och trots luftfyllda däck blir färden stötig på ojämnt underlag. Sedan har vi det här med motorn och effekten den serverar ekipaget. 300 watt jämfört med 1S-modellens 250 dito borde resultera i en förbättrad acceleration och mer kraft i uppförsbackar, men vi blir snabbt besvikna. Det vill inte riktigt lossna för Scooter 3, den makar sig upp till maxhastigheten och att sega sig upp i brantare uppförsbackar i en hastighet på rumt 8 km/h blir en nästintill pinsam upplevelse.  

Specifikationer

Modell: Xiaomi Mi Electric Scooter 3 
Testad: Mars 2022
Mer info: Mistore
Motor: 300W
Batterikapacitet: 7 650 mAh
Däck fram/bak: luftfyllda
Räckvidd fulladdad: Upp till 30 km
Maxhastighet: 20 km/h
Stötdämpare fram/bak: Nej
Bromsar: Elektronisk + skivbroms bak
Laddningstid: 3,5 timmar
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Dimensioner hopfälld: 1080 x 430 x 490 mm
Dimensioner öppen: 1080 x 430 x 1140 mm
Vikt: 13,2 kg
Maxvikt förare: 100 kg
Pris: Kostar 4 990 kronor hos Webhallen

Betyg: 3 av 5