Testad produkt: Velocifero Mad Air
Pris: Från 4 995 kronor via Prisjakt
Bakom formen på Velocifero Mad Air står den italienska designern Alessandro Tartarini, som har formgivit en hel del snygga motorcyklar och scootrar genom åren. Och det kan definitivt vara ett köpargument i ett segment där formen ofta bara kan beskrivas som ”funktionell”. Det är svart metall, ljusblå detaljer i plast och en stor ”Velocifero”-logga på styret. Det finns även en variant i svart/grå.
Omdöme
Positivt
- Kul design
- Snygg, lättläst skärm
- Lätt att komma igång Farthållare
Negativt
- Bökig att fälla ihop
- Tung
Enkel och robust
Det går snabbt att komma igång med elsparken. Du behöver inte krångla med någon app, utan det är bara att ladda upp batteriet och köra. Mad Air känns överlag robust, med en tjock metallram, bekvämt styre och sköna handtag. De ovanligt breda däcken är luftfyllda, vilket gör att du tar dig fram mjukt, även på ojämnare väglag.
Motorn är på 250 watt, men känns ändå rapp och svarar snabbt med hyfsad acceleration. Även mindre uppförsbackar klarar den med godkänt bibehållen fart. Motorn ska ha en peak-effekt på 500 watt, som ger en boost kortare stunder. Farten är dock begränsad till 20 km/h för att sparken ska vara laglig att köra på allmän väg. I nerförsbackar kommer vi ändå upp i 27–28 km/h. Så vi tar oss snabbt förbi bilköerna i Stockholms innerstad.
Håller farten
Mad Air har en farthållarfunktion som är aktiverad från start (det framgår inte av dokumentationen hur man stänger av den). När du har hållit en viss fart några sekunder piper elsparken två gånger, du kan då släppa gasreglaget varpå sparken fortsätter att hålla den farten. Det visar sig faktiskt vara bekvämt att få vila tummen och passar bra om du kör längre sträckor. Om du sedan gasar eller bromsar stängs farthållaren av. Bromsen tar bra, men den kunde gärna ha fått vara snäppet mjukare.
På den väl tilltagna displayen ser du hur snabbt du kör, hur mycket batteri som återstår (i sju steg) och hur långt du har kört. Du ser även vilket körläge som är aktivt, om farthållaren är på och om lamporna är tända.
Mad Air har bara en knapp. Med den sätter du på och stänger av sparken, sedan tänder du lampan med ett tryck och byter körläge med ett dubbeltryck. Du kan växla mellan ett normalt läge och ett eco-läge. Displayen har även ett sport-läge, men det är inaktiverat, troligen för att se till att sparken inte överstiger 20 km/h.

Inte för citypendlaren
Med tanke på hur stöldbegärliga elsparkar är, är det en fördel med en modell som går snabbt att vika ihop och ta med sig. Här är Velocifero Mad Air lite för tung och obekväm att bära med sig på daglig basis. Styrstången är tjock att hålla i, och när man ska vika ned den finns en spärr som inte lossar helt smidigt. Den låser inte heller fast sidled, vilket är en irriterande miss som kan resultera i blåmärken.
Här har Xiaomi hittat bättre lösningar, exempelvis i Mi Electric Scooter 1S, som går snabbt att fälla ihop och som sitter stadigt. Xiaomin är också några avgörande kilon lättare, men Mad Air är å andra sidan mer stabil och robust, och ger en mjukare, bekvämare körning, där Xiaomin känns ranglig i jämförelse.
Tanken med Mad Air är nog att du ska parkera den i ett cykelförråd eller på annan säker plats, och en fördel med den här modellen är då att du lätt kan låsa upp batteriet och ta det med dig för påfyllning.
Specifikationer
Modell: Velocifero Mad Air 250 W
Testad: Mars 2022
Mer info: Rull.se
Motor: 250 W borstlös
Batteri: Lithium, 36 V, 7,8 Ah
Däck fram/bak: 10 tum, luftfyllda
Räckvidd fulladdad: 30–40 km Maxhastighet: 20 km/h
Stötdämpare fram/bak: Nej
Laddningstid: 5 timmar
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Dimensioner hopfälld: 1085 x 430 x 490 mm
Dimensioner öppen: 1080 x 430 x 1150 mm
IP-klassad: IPX4
Vikt: 14,5 kg
Maxlast: 100 kg
Övrigt: Löstagbart batteri, färgdisplay
Pris: Från 4 995 kronor via Prisjakt
