Pris: 34 999 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset
När du för första gången fäster blicken på Merida Espresso L 400 EQ är det lätt att bli imponerad. Den ser snudd på futuristisk ut. Med mjuka vinklar och vita färg skulle kunna agera statist i filmen Wall-E. Det är en rejäl best. Ramen är kraftig, snudd på överdrivet rejäl, där batteriet ligger skyddat i ramen.
Omdöme
Positivt
- Hög kvalitet
- Stabilt bygge
- Bromsarna
Negativt
- Varför adapter till batteriet?
- Sadeln!

Mer motion
Detta har sina för- respektive nackdelar. En mittmonterad motor kräver mer trampande, vilket leder till mer svett, vilket i sin tur resulterar i mer motion. Vilket gör den här cykeln perfekt för dig som vill slita och få mer motion. Körställningen är visserligen varierbar, men det här är en cykel som ska framföras med en mer sportig sådan. Utseendemässigt, med sina rejäla däck och tuffa ram, lutar den mer åt mountainbike-hållet än något annat.
Stoppa cykeltjuven! Här är 5 lås som skyddar din cykel
Motorn är från Shimano och levererar såväl kraft som vridmoment, närmare bestämt 60 Nm. Det ger bra med assistans i uppförsluten eller när du har hiskelig motvind. Batteriet, som kan ge en räckvidd upp till 80 kilometer, beroende på assistans, är också från Shimano och rymmer 500 Wh, vilket innebär att det tar ungefär fem timmar att få det fulladdat.
Batteriladdningen med ett steg till
Apropå laddning, det här batteriet går att ladda när det sitter i ramen. Det går också alldeles utmärkt att lossa det för att sedan ladda det inomhus. Men av outgrundlig anledning krävs då en särskild adapter, som visserligen ingår, men alla andra cyklar har batterier som det bara är att koppla in laddaren till. Vår största invändning är att det är lätt att glömma bort eller ta med sig en adapter. Det är inte roligt att cykla 2,5 mil till jobbet, bara för att upptäcka att man glömt lägga ned en liten grunka av plast. Att behöva trampa hem den här besten med sina 24,9 kilo utan assistans är något ingen vill behöva uppleva.
Om vi fortsätter på saker vi inte gillar anländer vi utan att passera gå till sadeln. Jo, rövar är väl som fingeravtryck, det finns ingen som är den andra lik, men undertecknads bakre region var rätt mör efter två mil. Det kan vara väldigt individuellt, fast frågan är om inte Markis De Sade (Sadel?) var involverad när sadeln designades. Efter ett par mil var det en plåga att behöva sitta ned.

Assistansen går att ställa in i tre olika lägen, vilket också får oss att höja på ögonbrynen. De flesta cyklar vi har testat har fem lägen av assistans. Till och med grillning har lämnat de tre stadierna ”rare”, ”medium” och ”well done” till förmån för gradskillnader däremellan. Men inte Merida Espresso, trots ett pris som vida överstiger testade Lifebike C-Mute Uni G8.

Bromsar och växlar av högsta kvalitet
Om vi istället fortsätter med positiva saker glider vi osökt in på bromsar och växlar. Rejäla skivbromsar på bak- och framhjul ser till att du stannar mjukt och fint. Framgaffelns fjädring gör det till en silkeslen upplevelse. Växlarna, utanpåliggande, hoppar utan att tveka mellan de olika dreven när du växlar. Det är som trampa ett urverk. Displayen på styret är enkelt att hantera och visar all möjlig information, som ackumulerad körsträcka, trippmätare, genomsnittlig hastighet plus hur mycket batteri som finns kvar.

Det finns mycket positivt med den här cykeln, men endast tre assistanslägen och en sadel som inbjuder till allt annat än att sitta på, parat med ett högt pris, gör att betyget halkar ned ett snäpp.
Specifikationer
Modell: Merida eSpresso L 400 EQ 2021
Testad: Mars 2022
Vikt: 24,9 kg inklusive batteri
Tillverkare: Merida
Körstäcka på en laddning: 5-8 mil enligt tillverkaren
Batteri: Shimano E8035, 500 Wh
Antal assistansnivåer: 3 lägen
Display: Ja, lcd
Cykelhjul: 28 tum
Växel: Shimano Altus, nio växlar, utanpåliggande
Bromsar: Hydraliska skivbromsar
Motor: Mittmotor, Shimano Steps
Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, pakethållare, lås, belysning fram och bak
Pris: 34 999 kronor kronor hos Elcykelvaruhuset
