Innan vi börjar bör vi först slå fast att elcyklar som kostar norr om 25 000 kronor är bra cyklar. Vi har testat ett gäng cyklar i prisklassen 25 000 kronor och vad alla har gemensamt är hög kvalitet. De flesta använder motorer från Bafang eller Shimano, som bägge två håller hög kvalitet och är tillförlitliga. Samma sak med bromsar och växlar som nästan uteslutande är från Shimano. Det är bra grejer således. Skillnaden mot en elcykel från exempelvis en lågprisvarukedja är enorm. En sådan kanske håller ett år innan något går sönder och du står inför problemet att det inte finns reservdelar att få tag på.

Betyg 4 av 5

Omdöme

En synnerligen trevlig hybridcykel med räckvidd som heter duga. Välbyggd, snärtiga växlar och rejäla bromsar borgar för ett trevligt cykelpendlande till arbetet eller vad det nu kan vara. Ett kvalitetsbygge helt enkelt.

Positivt

  • Batteriet räcker långt
  • Härliga bromsar
  • Smidiga växlar

Negativt

  • Sadeln
  • Aningen högt pris
Ecoride

Som tur är tillhör inte Tripper HS M-10 från Ecoride den kategorin. Det här är en rejäl cykel med sportig, framåtlutad körning, en så kallad hybridcykel. Ramen är väl tilltagen för att hantera vridmomentet från den mittmonterade Shimano-motorn. Men sitt sportiga utseende till trots är den försedd med pakethållare såväl bak som fram. Surra fast två lådor och du kan likaväl använda den här för att åka och handla mat.

Rejält batteri

Assistansen går att ställa in i tre lägen med hjälp av en liten skärm som sitter fäst på styret. I samma skärm ser du information om hur långt du cyklat, hastighet, batteri med mera. Vi anser att tre assistanslägen är minsta laget, fem hade varit bättre. På tal om batteri. Det sitter ett rejält batteripaket på 14 Ah som enligt tillverkaren ska räcka upp mot tio mil. Vilket vi inte alls betvivlar. Efter en 2,2 mil lång färd i motvind visade batteriindikatorn att det fanns 75 procent laddning kvar. Inte illa alls!

Ecoride
Batteriet räcker länge.

En annan batterirelaterad detalj är att det är samma nyckel till att låsa fast batteriet som det är till bygellåset. Det tackar vi för!

7 rejäla cykellås som håller tjuven borta

Motorn drar fint fram till 25 km/h, punkten där lagen sätter stopp. En mittmonterad motor är aningen hispigare än en framhjulsdriven cykel, något som märks när du startar från stillastående. Det är ingenting negativt, utan snarare en smaksak. Vill du ha lugnare acceleration ska du leta efter en cykel med framhjulsdrift.

Öm bak efter en timme

Sadeln är bekväm, men efter en timmes trampande var det en fröjd att få kliva av. Sadeln har för övrigt inte snabbfäste, vilket åtminstone medför att oärliga människor inte kan sno den i en handvändning.

Cykeln bromsas effektivt av två stycken hydrauliska skivbromsar från Shimano. Antalet växlar, Shimano-växlar för övrigt, är tio och av den utanpåliggande typen. De fungerar otroligt smidigt och klickar i med precision.

Ecoride
Rejäla skivbromsar från Shimano.

Ecoride Tripper HS M-10 är ett gediget bygge som har all utrustning du behöver, inklusive belysning. Det här är en cykel för dig som har en aktiv körstil och gärna trampar på extra mycket. Därmed inte

M3 rekommenderar

sagt att den inte passar för dig som vill ha en elcykel att trampa fram på i lugn och ro – det gör den.

Lång historia kort: en bra cykel med kvalitetskomponenter som vi utan problem kan rekommendera, trots ett relativt högt pris.

Specifikationer

Modell: Tripper HS M-10
Tillverkare: Ecoride
Testad: April 2022
Vikt: 23 kg inklusive batteri
Körstäcka på en laddning: 8—10 mil enligt tillverkaren
Batteri: Shimano Steps, 504 Wh
Antal assistansnivåer: 3 lägen
Display: Ja, lcd
Cykelhjul: 28 tum
Växel: Shimano Deore, tio växlar, utanpåliggande
Bromsar: Hydraliska skivbromsar
Motor: Mittmotor, Shimano Steps E6100
Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, 2 x pakethållare, lås, belysning fram och bak
Pris: Kostar 28 995 kronor kronor hos Ecoride

Betyg: 4 av 5