Det officiella roadracing-spelet MotoGP 22, motocross-spelet MXGP 2021 och supercross-titeln Monster Energy Supercross 5. Tre spel, släppta inom loppet av ett halvår, utvecklade av en och samma spelstudio.
Omdöme
Positivt
- Proppfullt med innehåll.
- Utnyttjar PS5-kontrollen väl.
- Story-läget från 2009-säsongen.
Negativt
- Tveksam artificiell intelligens.
- Ljud och grafik skulle kunna höjas ett snäpp.
- Variationen tryter till viss del.
Det låter som ett recept på en utomordentlig katastrof, eller i alla fall en tillbakablick till Electronic Arts ”glansdagar” med releaser som FIFA Road to World Cup ’98, World Cup ’98 och FIFA ’98 i tät följd.

Motorcyklar, motocrossar och supercrossar
Lyckligtvis är inte Milestone något EA från 90-talet; deras tre spel skiljer sig nämligen relativt mycket från varandra. MotoGP 22, som bjuder på klassisk banracing på välkända internationella racingbanor, sticker så klart ut mest. Men de mer leriga motocross- och supercross-tävlingarna skiljer sig också en del från varandra.
Den stora skillnaden är att motocross-banor enbart är uppbyggda utomhus med allt vad det innebär med väder och vind, medan majoriteten av supercross-tävlingarna anordnas på inomhusarenor. Motocross bjuder också på lite längre och snabbare sträckor, samtidigt som supercross är mer tekniskt krävande och stökigare med fler hinder och smalare banor. Skillnader som också märks i vardera spel.
Oavsett spel är det realism före arkadracing som gäller. Även om det finns gott om inställningar för att anpassa svårighetsgrad och hjälpmedel, krävs det en del träning för att lyckas ta motorcykeln runt banan snabbt och smidigt. Då är det tur att just träningsuppgifterna fått lite extra kärlek i år.

Herren på täppan
Det råder däremot ingen tvekan om vilken motorcykel-titel som är Milestones flaggskepp: MotoGP-serien. Likt andra årliga sportserier känns mycket igen från förra årets version och huvudmenyn rymmer återigen ett gediget karriärläge, kompletta licenser från Moto3, Moto2 och MotoGP (MotoE och Red Bull Rookie Cup saknas dock vid release), snabbrace, onlinetävlingar, träningsuppgifter och högvis med inställningar för fysik och hjälpmedel.
Men MotoGP 22 bjuder också på ett par välkomna nyheter, inte minst ett helt nytt story-läge baserat på 2009-års MotoGP-säsong. Ja, du läste rätt – 2009. För många framkallar det antagligen en lika förvånad axelryckning som för mig. Eftersom jag aldrig följt MotoGP slaviskt hade jag helt enkelt ingen nämnvärd koll på den uppenbarligen klassiska säsongen, även om jag känner igen flera av förarna. Nu vet jag bättre.

Rossi, Stoner, Lorenzo, Pedrosa
Spelmässigt hittas inget särskilt unikt i story-läget. Jag kastas in i rollen som någon av toppförarna och har ett visst antal varv på mig att slutföra specifika uppgifter baserade på just vad som hände i det aktuella loppet, som att nå en viss position.
Det har vi sett förr, exempelvis i Codemasters Formel 1-serie, och är inget som höjer ögonbrynen alltför högt även om det underhåller. Det som lyfter story-läget i MotoGP 22 är istället de filmklipp från de riktiga 09-loppen som visas mellan spelsekvenserna.
Då källmaterialet inte är av bästa sort lämnar bildkvalitén i videoklippen en hel del att önska, men tack vare den ypperliga klippningen och speakerrösten sitter jag som på nålar från början till slut. Faktum är att filmsekvenserna är hopklippta av regissören Mark Neale, som bland annat ligger bakom den hyllade sportdokumentären Hitting the Apex – som handlar om just MotoGP.

Från nolla till etta
De två systerspelen MXGP 2021 och Monster Energy Supercross 5 har tråkigt nog inget spelläge av samma kaliber; där hittas den matigaste spelupplevelsen i karriärläget. Här ska i vanlig ordning en förare skapas, stall väljas och tävlingar köras. Kör bra och få erbjudanden från bättre stall, kör kasst och få sparken. Enkelt men hyggligt kul.
Monster Energy Supercross 5 tar karriärläget ett par steg längre än MXGP 2021. Större delen av upplägget är snarlikt, men mellan tävlingarna i energidrycksspelet går det att ta sig an olika utmaningar för att till exempel samla poäng till ett enkelt uppgraderingsträd. Det är allt annat än avancerat, men ger en välkommen skopa variation och en gnutta djup.

En klass för sig
MotoGP 22 drar däremot återigen det längsta strået med ett karriärläge där huvudmålet är att klättra upp från de lägre divisionerna till toppklassen MotoGP. Varje tävlingshelg inleds med fria pass där ett antal uppgifter ska utföras, exempelvis följa racinglinjen, testa olika inställningar och snåla på soppa.
Avklarade utmaningar ger poäng som kan användas för att forska fram förbättringar på ens motorcykel. För att kunna göra det måste emellertid rätt personal anställas och tas om hand. När allt börjar rulla på går det också att skapa ett juniorstall i de lägre divisionerna, där ekonomi, motorcyklar, personal och förare ska anställas och skötas. Det finns hela tiden något att pilla med, och på vissa sätt är faktiskt MotoGP 22 bäst i genren när det kommer till karriärläget.

Lera över asfalt
Att MotoGP 22 är störst bäst och vackrast av de tre syskonspelen är svårt att förneka. Däremot finns det en punkt som jag faktiskt gillar mer i de två moto- och supercross-spelen: kontrollen. Förstå mig rätt, kontrollen i MotoGP 22 är utmärkt och vibrationer och motstånd i Playstation 5-kontrollen används på ett klockrent sätt för att ge hintar om att motorcykelns två däcken är på väg att tappa greppet.
Men det är när jag river däcken genom trög och bökig lera som kontrollen glänser. Handkontrollen bultar, kränger och vibrerar som besatt när jag kämpar mig upp genom fältet. Det är också mer utmanande och särskiljande att hantera alla de hinder moto- och supercross-banorna bjuder på, än att gasa runt på asfaltsbanor.
Allt är däremot inte guld-pokaler och gröna skogar i lervällingen. Att försöka ta sig runt bökiga och knixiga banorna tillsammans med två dussin andra förare är inte enkelt, speciellt inte när de inte ens försöker undvika kollisioner. Kollisioner som kan få ödestigra konsekvenser.
Det är extra märkbart, och frustrerande, i Monster Energy Supercross 5. De smala, korta och hinderfyllda supercross-banorna gör att en klättring mot toppen snarare blir en kollision mot botten om jag glider bort från tätpositionerna och in i den efterföljande klungan.

Lerig lekplats med kreativitet
Frustrationen över bökiga supercross-racen kan i alla fall tas ut i ett spelläge där det går att lattja runt fritt i ett halvstort område fyllt med hus, hinder, gupp och även några hemligheter.
Det fria upplägget utmärker faktiskt körkänslan än mer, så det är något jag hoppas att uppföljarna bygger vidare på. Även MXGP 2021 ger möjligheten att gasa runt i ett öppet område, men där är det tyvärr en ganska ödslig och tråkig bit land som är tillgänglig.
Om du ändå inte känner dig nöjd innehåller de två lerracingspelen ett verktyg för att skapa egna banor, samt möjligheten att testa andras skapelser. Det är inget omvälvande och är för begränsat för galna skapelser, men en kul bonus likväl.

En klar vinnare – och en lika klar trea
En utvecklare, tre spel, en klar etta. Att MotoGP 22 får störst resurser är å andra sidan inte så konstigt med tanke på att det är den mest välkända sporten och av de tre. MotoGP 22 glänser både på och utanför banan på ett sätt som de två syskonspelen inte gör.
Därmed inte sagt att Monster Energy Supercross 5 och MXGP 2021 är undermåliga. Körkänslan är superb och lyckas vi undvika det kaotiska stöket i mitten av fältet i tävlingarna ruskigt roliga. Tyvärr är det inte lika glatt utanför racen, även om Monster Energy Supercross 5 har lite högre ambitioner där.
Guld
MotoGP 22

Silver
Monster Energy Supercross 5 2021

Brons
MXGP: 2021

Heta däck!
Otroligt, eller kanske oroväckande, nog är de tre motorcykelracingspelen inte det enda Milestone har knåpat ihop under det senaste halvåret. I höstas lanserade de också Hot Wheels Unleashed, ett arkadosande racingspel baserat på de klassiska leksaksbilarna.
Hot Wheels Unleashed är så långt ifrån Milestones andra racingspel det går att komma, med överdriven fysik och slingriga fantasifulla banor fyllda med hinder och galna passager. Trots det stora klivet från studions andra spel har de lyckats få till en körkänsla som är lika underhållande som utmanande – och ibland frustrerade.
Sedan releasen har Hot Wheels Unleashed dessutom fått två större expansionspaket baserat på Batman respektive monstertruckar. Ta en titt på vår recension om du vill läsa mer.

MotoGP 22, Mxgp 2021, Monster Energy Supercross 5
Testade: April 2021
Genre: Racing
Utvecklare: Milestone
Utgivare: Koch Media
Plattform: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series, pc
