Model Y är Teslas mellanstora suv och den bäst säljande modellen från tillverkaren. Hittills i år är det här Sveriges tredje bäst säljande elbil, endast slagen av Kia e-Niro och VW ID.4. Testbilen är en Long Range awd-version som på pappret ska ta dig 507 kilometer på en laddning.

Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Tesla Model Y Long Range är en riktigt bra elbil för dig som letar rymlig suv med bra räckvidd och hög utrustningsnivå. Och för dig som vill kunna ladda snabbt när du är ute på resa i Sverige eller hela Europa för den delen.

Positivt

  • Laddinfrastrukturen
  • MMI:t och funktionerna
  • Ljudanläggningen
  • Bra prestanda

Negativt

  • Förhållandevis dyr att köpa
  • Väl minimalistisk
Test Tesla Model Y
Invändigt är bilen extremt avskalad.

Liksom i Tesla Model 3 är interiören i Model Y väldigt avskalad och minimalistisk. Har du aldrig kört Tesla innan behöver du helt enkelt en introduktion från någon. Allting visas på den 15 tum stora liggande skärmen i mitten, här finns inget traditionellt mätarkluster framför ratten. Bilen är samtidigt helt ren från knappar och fysiska reglage. På ratten sitter ett diskret skrollreglage för vardera tumme, that's it.

Snyggt och ibland opraktiskt

Visst är det rent och snyggt, men är det praktiskt? Nej, inte särskilt. Efter en stund blir du van vid att hålla koll på hastigheten genom att snegla till höger på skärmen, men vi saknar verkligen en heads up display. När du väl lär dig hantera tumreglagen och förstår dig på hur du aktiverar läget för adaptiv farthållare (det "självkörande" läget) genom att dubbeltrycka höger spak bakom ratten nedåt, visst, då kan du hantera flertalet funktioner i bilen rätt smidigt. Som att styra musiken, svara i handsfree-telefonen med mera. Men om du vill komma åt inställningar för klimatanläggningen, ställa vindrutetorkarna manuellt (det är ju sällan den automatiken fungerar på någon bil), då blir det mängder av onödiga tryck på skärmen. Estetik har helt enkelt gått före funktion.

Bilen slåss i segmentet mellanstora suv:ar där konkurrensen är hård, men invändigt känns Tesla Model Y faktiskt större än den ser ut. Här finns också bra förvaringsmöjligheter och ett bagageutrymme som sväljer en hel del. Helt klart en bil som utan problem klarar familjeresan.

Test Tesla Model Y
Tesla Model Y rymmer en hel del i bagageutrymmet.

Skärmen är helt fantastisk och Tesla har utvecklat gränssnittet enormt sedan vi först körde Model S och Model X. Systemet är snabbt och precist och det mesta ligger där vi förväntar oss. Kartan är mycket detaljerad och läcker, även röststyrningen fungerar väldigt bra. Vi gillar att det dyker upp kamerabilder från döda vinkeln när vi svänger och radarsystemet som hjälper oss att parkera är också mycket sofistikerat. Bilden, som under körning återskapar en virtuell bild över trafiken runt omkring dig, känns inte lika imponerande idag som när det först kom. Egentligen en rätt onödig funktion som ofta visar fel.

Test Tesla Model Y

Inredningen i Tesla Model Y håller hög kvalitet sett till material. Stolarna är märkbart skönare än de i Model 3, men det är en bit kvar till tysk premiumklass. Förlängbart lårstöd saknas, liksom möjligheten till massage, bara ett par detaljer som skulle kunna förhöja komforten ytterligare på långresan. Annars är bilen riktigt bekväm på fint underlag. Väghållningen känns trygg och stabil tack vare den låga tyngpunkten. På sämre vägar märks det att bilen är stelare än flera av utmanarna, då ojämnheter i underlaget tydligt märks av i förarstolen.

Test Tesla Model Y

Viktiga fördelar med Tesla

Tesla har två viktiga fördelar gentemot konkurrenterna idag, om du är ute efter en ren elbil. För det första laddinfrastrukturen. Där du med ett annat märke får leta laddstolpar från flera olika aktörer och där du kanske har 2–4 stationer att slåss om (sällan med hög laddeffekt) erbjuder Tesla mängder av laddstolpar vid sina Supercharger-stationer (56 stycken finns idag i Sverige).

Läs även: M3 testar Model Y Performance

Dessutom är laddplaneringen snyggt integrerad i navigatorn, om du ska ut på långfärd får du upp tydliga förslag på var, och hur länge, du behöver ladda. Och batteripaketet förvärms när du närmar dig. Bra! Model Y Long Range stöder dc-laddning i upp till 250 kW och det går förvånansvärt snabbt att fylla batteriet i alla fall upp till 80-procentstrecket. Laddar du hemma med ac-box är det max 11 kW som gäller.

Så laddar du din nya elbil – här är allt du behöver veta

Den andra fördelen är trådlösa automatiska uppdateringar (over the air updates). Här kan Tesla pusha ut uppdateringar i bakgrunden utan att du behöver göra någonting. En del konkurrenter är på gång med liknande lösning, men Tesla har haft det länge.

Test Tesla Model Y

Bilen gör 0–100 km/h på fem sekunder, vilket är riktigt bra, även om det i Tesla-sammanhang inte sticker ut på något sätt. Du kan givetvis välja enpedalskörning med broms, som laddar batteriet mer aggressivt, eller låta bilen rulla mer som på en traditionell bil. Eller välja att ta av udden av prestandan i "chill"-läget, där du inte får den där omedelbara effekten när du nuddar gaspedalen.

Hur väl stämmer då angiven räckvidd med verkligheten? Ja, det beror väldigt mycket på hur du kör och om du brassar på värme i kupén eller inte. Men omkring 40 mil under bra förutsättningar är inga problem. Vi gillar också att Tesla har riktigt tydlig och träffsäker visning av förväntad räckvidd. Du slipper helt enkelt att själv räkna ut vilka marginaler du har, utan det går att lita på information som visas på skärmen.

Dyr, men du får mycket för pengarna

Tesla Model Y Long Range awd är dyrare än konkurrenterna i samma segment, men när du väger in vad du får för pengarna är skillnaden inte lika stor. Tesla lägger nämligen till mycket utrustning som standard, saker som du annars måste leta upp och bocka för i tillvalslistan om du till exempel köper en tysk bil.

Ljudanläggningen är nog det tydligaste alternativet, det låter helt makalöst bra i paketet som är standard i Tesla Model Y. Och om du gillar roliga extrafunktioner finns här mycket att utforska i underhållningsmenyn. Eller vad sägs om ett bilspel där du (när du står parkerad) kan använda den riktiga ratten och pedalerna för att spela? Eller kanske vill du dra upp värsta ljusshowen hemma och låta Model Y stå i centrum på parkeringsfesten?

Vad som sänker helhetsintrycket en aning är användarvänligheten. Bilen skulle verkligen må bra av en heads up display och en och annan fysisk knapp för att underlätta körningen. Utöver det är det här en riktigt bra elbil. Vill du ha ännu mer prestanda kommer den även att finnas i en performance-version längre fram.

Test Tesla Model Y

Fakta Tesla Model Y

Tillverkare: Tesla
Motorer: Dubbla elmotorer
Drivning: AWD
Räckvidd: 507 km (WLTP)
Prestanda: 0–100 km/h på 5 sekunder
Topphastighet: 217 km/h
DC-laddning: upp till 250 kW
AC ombordladdare: 11 kW
Utsläpp: 0 g/km
Fordonsskatt: 360 kr/år
Pris: 768 990 kronor (innan klimatbonus)

Betyg 4,5 av 5