Mercedes EQS 580 sticker verkligen ut med sin design. Bilen vi provkör är dessutom utrustad med det mesta i tillvalslistan. Det här är en riktigt best som mäter 5,2 meter i längd och väger mer än en fullstor amerikansk pickup (2,7 ton!). Men redan när vi rullar ut från Mercedes märker vi hur smidigt det är med styrning även på bakhjulen (10 grader). Vändradien är sjukt imponerande!

Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Är du ute efter den lyxigaste och mest påkostade elbilen du kan hitta, då är det här modellen för dig. Om du har närmare två miljoner kronor att spendera vill säga. Komforten är helt makalös samtidigt som bilen har allt det senaste vi kan tänka oss inom moderna förarhjälpmedel och finesser.

Positivt

  • Komforten
  • Räckvidden
  • Prestandan
  • Bra förarhjälpmedel
  • hud:en

Negativt

  • Priset
  • Känsliga sensorer (adaptiva farthållaren)

Komfort i världsklass

Att sätta sig i den här bilen är en ren njutning. Stolarna är riktigt sköna, interiören läckert designad och inbjudande med valnötsinlägg och nappaläder. Och bäst av allt – när du lutar huvudet bakåt möts hjässan av en mjuk och len tygkudde, istället för ett vanligt stelt nackstöd. Lägg till detta den dedikerade passagerarskärmen, 10 olika massageprogram och läckra belysta ledlister överallt (även i stolarna). Konkurrenterna kan försöka skapa loungekänsla i sina bilar, inget slår den här bilen. Punkt!

Test Mercedes EQS 580

Till vår förvåning märks varken det stora formatet eller vikten särskilt mycket när vi kör. Att parkera och manövrera bilen i trånga utrymmen är väldigt smidigt. Det finns mängder av sensorer och kameror till din hjälp. Prestandan är också riktigt imponerande. Motorerna slungar iväg testbilen från 0-100 km/h på strax över fyra sekunder. Den enda gången du märker att bilen är stor och tung är om du försöker köra aktivt på kurviga vägar. Men om det är din grej finns det andra bilar som passar bättre för ändamålet. Det här är en bil att njuta i, framför allt under långkörningar.

Så laddar du din nya elbil – här är allt du behöver veta

Test Mercedes EQS 580

Framför ratten har du en riktigt skarp och fin skärm för de digitala mätarna. Snyggt och tydligt som vi är vana vid från Mercedes. Mittenskärmen huserar MMI:t, som vi känner igen sedan tidigare. Du styr det antingen med touch direkt på skärmen eller med en liten diskret touchknapp vid ytan framför mittarmstödet. utöver det har du även en till skärm vid passagerarsidan. Här kommer du åt att styra samma saker som på mittskärmen. Ondödigt? Jo, lite. Men smidigt om du vill låta passageraren sköta spellistan, samtidigt som du vill ha navigatorn på den stora skärmen.

Bäst hud i klassen

Sist men inte minst måste vi bara hylla Mercedes heads up display. Den är riktigt snygg och ögonvänlig. Och den rymmer mängder av information. Ar-delen gör också att du kan (valbart) visa snygga animeringar som tonar in och ut, visar filbyten samt hur sensorn känner av framförvarande bil befinner sig med mera. Läckert!

Test Mercedes EQS 580

På ratten finns ett gäng knappar för farthållare och kontroll av underhållningssystemet, samt en multitouchknapp för varje tumme. Vi är inte helt sålda på alla lösningar, där du på olika sätt behöver swipa med tummen, till exempel för att gradvis stega dig upp/ned med farthållaren. Även knapparna och reglagen framför mittarmstödet är aningen knöliga och lätta att kommer åt av misstag. Sittpositionen i förarsätet gör att armbågarna knappt får plats på avsedd yta, framför allt stödet i dörren. Då är undertecknad av medellängd.

Test Mercedes EQS 580
Du sitter riktigt bekvämt även i baksätet men det är inte jättegeneröst med takhöjd.

Hur långt kommer du då i den här extremt påkostade bilen? Imponerande långt! Vi körde sammanlagt omkring 200 mil under en dryg vecka och uppskattad att den uppgivna räckvidden stämde bra med hur långt vi faktiskt kunde köra. Strax över 50 mil på motorväg under bra omständigheter är inga problem. När vi testar att ladda bilen på snabba dc-stationer (Ionity 350 kW) kommer vi upp strax över 150 kW som snabbast, sedan sjunker laddhastigheten markant när vi kommer upp omkring 80 procent, vilket är vanligt. Teoretisk max laddhastighet (dc) ska vara 200 kW, detta i kombination med det utmärkta räckvidden gör att vi inte räds långresor. Laddar du hemma med ac-box är det max 22 kW som gäller.

Test Mercedes EQS 580
Mercedes håller koll på när det är dags att vila.

Bilen har flera smarta säkerhetsfunktioner och förarhjälpmedel, varav de flesta fungerar riktigt bra. Det enda vi stör oss på är de främre sensorerna kopplade till den adaptiva farthållaren. Dessa är väl känsliga och ibland bromsar bilen i onödan, trots att vi byter fil långt innan vi passerar en bil under omkörning. Och vid några tillfällen aktiveras panikbromsfunktionen och blinkade rött, trots att inget hinder fanns. Detta inträffade under omkörning när vi kom upp jämsides med en annan bil (med god marginal). Lite obehagligt. Bilen varnar också för "Avbrutet filbyte" då och då när vi kör på lappade vägar.

En läcker och smart detalj är att ledbelysningen i kupén är integrerad med varningssystemen. Om vi varnas för ett hinder, eller kommer för nära en filmarkering (utan att använda blinkers) lyser även ledlisterna på aktuell sida i bilen upp rött. Imponerande!

Vi har testat Mercedes Me-appen och dess uppkopplade tjänster flera gånger tidigare och även här fungerar det suveränt bra. EQS 580 4Matic har också en del nya appar (spel). Inget som känns särskilt viktigt och i jämförelse med Teslas mjukvara har de långt kvar.

Test EQS 580
Interiören under mörkerkörning är rena konstverket.

Ljudanläggningen i testbilen (Burrmeister 3D) är en del av premiumpaketet som kostar 70 000 kronor extra. Visst låter det bra, men även på den här punkten är Tesla ett strå vassare. Den utmärkta isoleringen i kupén i kombination med anläggningen gör att du kan njuta av bra musik på långresa, eller ringa samtal utan att mottagaren stör sig på din usla handsfree-mikrofon.

Navigator med få laddstationer

Om du inte använder Carplay (trådlöst) eller Android Auto finns här en integrerad navigator. Enklast anger du destination med röstkommandon, som aktiveras med kommandot "Hej Mercedes". Det enda vi har att anmärka på är att väldigt få laddstationer är inlagda i systemet. I Gävle finns gott om snabba laddare längst med E4:an, som Ionity och Re-charge. Enligt Mercedes navigator finns här bara några enstaka långsamma stolpar.

Test Mercedes EQS 580

Det finns mycket att tycka om med den här bilen och det är inte lätt att lämna ifrån oss den. Visst finns det andra riktigt påkostade elbilar som slår EQS prestandamässigt, men när det gäller lyx och komfort är det här den ultimata elbilen. Den kostar lika mycket som en förortsvilla, men om du tillhör målgruppen och har pengarna lär du inte bli besviken om du köper EQS 580 4Matic.

M3 rekommenderar


Fakta Mercedes EQS 580 4Matic

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 1 575 000 kronor
Pris testbilen: 1 836 800 kronor
Motorer: Dubbla elmotorer, totalt 523 hk
Batterikapacitet: 107,8 kWh
Drivning: 4WD
Ombordladdare (AC): 11 kW
Angiven räckvidd (WLTP): 672 km
Prestanda: 0-100 km/h på 4,3 sek
Toppfart: 210 km/h
Utsläpp: 0 g/km

Betyg: 4 av 5