För snart tre år sedan testade vi Volkswagen California och fastnade omedelbart för konceptet. En körglad, smidig och kompakt lösning som erbjuder det mest väsentliga prylarna för en fungerande vardag i campinglivet – ett litet kylskåp, gasolkök samt handfat med tillhörande vattenkran.

Nu var det dags att ge sig ut på vägarna igen för att återuppleva livet som vagabond, denna gång med en stjärna i grillen – Mercedes Marco Polo.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Är det en smidig, välutrustad och kompakt campingbil, som dessutom stoltserar med trygga tillika underhållande köregenskaper, då är Mercedes Marco Polo den perfekta kompromissen. Det vill säga för två personer, är ni fler än kommer det att bli trångt.

Positivt

  • Komfortabel och med bra köregenskaper
  • Smart sänglösning, plats för upp till fyra sovplatser
  • Hög kvalitetskänsla 

Negativt

  • Snålt med lastyrymme
  • Taktältet blir varmt på sommaren, kallt på vintern

Hjärtligt men trångt

Surfbuss eller campingbil. Konceptet har olika benämningar, men i grund och botten handlar det om en bil kompakt nog för att köras överallt där ”vanliga” bilar kan köra och som inte sticker ut eller tar plats på samma sätt som en traditionell husbil. Att den även kan användas som en vanlig familjebil i vardagen är ytterligare kännetecknande för segmentet.

Mercedes Marco Polo
Plats för två sovande i taktältet.

Att bo i en bil som inte är större än en vanlig familjebuss innebär givetvis en del kompromisser. Inredningen i Marco Polo är onekligen inbjudande och vi inser snart att tillverkaren tänkt till ordentligt för att få alla smarta lösningar på plats. Men det är trångt.

Det finns totalt fyra sovplatser – två i det uppfällbara taktältet samt två längst bak, efter att de bakre stolarna fällts ned till en dubbelsäng. Och visst fungerar det att bo fyra personer i Marco Polo. En en eller två nätter, sedan är nervsammanbrottet troligtvis ett faktum.

Det är ont om lastutrymme och att husera fyra personer plus tillhörande packning under en längre period än max ett par dagar…knappast. Marco Polo upplevs snarare som optimal för två personer. Då kan den nedre bodelen, bakom förar- och passagerarplats, förbli kök/sällskapsutrymme samtidigt som bagage och annat förvaras bakom de uppfällda stolarna. Baksätena kan för övrigt tas ut helt om du skulle behöva ett riktigt stort lastutrymme till vardags.

Mercedes Marco Polo
Chefredaktör Lindkvist tar sig en välförtjänad rast
Mercedes Marco Polo
Begränsat med lastutrymme. I underkant bäddmadrassen samt förvaringslösningen för bord och stolar. 

För att få åtkomst till den övre sängen fälls tälttaket upp med ett knapptryck, i det för övrigt riktigt trevliga infotainmentsystemet, Mercedes MBUX, sedan sköter den elektriska motorn resten. Skulle det behövas kan som tidigare nämnts även baksätet fällas och göras om till en extra säng. Stolsdynorna fylls automatiskt med mer luft för att gömma bältespännarna och jämna ut ytan. Det finns även en tillhörande bäddmadrass, för dig som vi ha riktigt bekväm sömn.

Kök i miniformat

Mercedes Marco Polo
Kök med tillhörande förvaringslådor

I Marco Polo finns, precis som i Volkswagen California, en liten köksdel bestående av gasspis, kyl och diskho med rinnande vatten. Under detta finns ett par skåp för exempelvis köksutrustning, konserver och andra mindre känsliga matvaror. Förar- och passagerarstolen kan snurras bakåt och i kombination med det uppfällbara bordet har du en matplats för fyra. Återigen, det är trångt men ändå fullt möjligt.

Testbilen, med beteckningen 300D, har en 239 hästar stark dieselmotor som i kombination med en niostegad automatlåda känns som en "match made in heaven". Du får fantastiskt bekväm framfart, även på sämre underlag, där luftfjädringen verkligen gör skäl för namnet. Det knirrar och knarrar förvisso en del från inredningen när vi far fram över ojämnheter, men över lag får ljudkomforten högt betyg.

Ljudisoleringen i det uppfällda taktältet är däremot obefintligt, något du alltid bör ha i åtanke om du övernattar på en välbesökt camping. Och ja, det gäller även ljud inifrån och ut.

Mercedes Marco Polo
En handdusch för att spola av sig efter strandhänget.

Att köra Marco Polon är faktiskt riktigt roligt, den är mer lik en vanlig personbil i uppträdandet och långt ifrån den där lastbilskänslan en renodlad husbil kan ge. Här finns även tillgång till ett gäng olika assistanssystem i form av adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare och kurshållnings-assistent (för att nämna några) för en säkrare och tryggare körupplevelse.
M3 rekommenderar

Specifikationer

Modell: V-klass 300d Marco Polo
Tillverkare: Mercedes-Benz
Pris: Från 833 333 kronor
Pris testbil: 958 650 kronor
Motor: Tvåliters 4-cyl bensinmotor, 237 hk vid 4 200 r/min, max vridmoment 500 Nm vid 1 600–2 400 r/min.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, 9-växlad automatlåda
Prestanda: 0–100 km/tim på 9,4 sekunder Angiven förbrukning (WLTP): 9,3 l/100km
Skatt: 21 345 kronor de tre första åren

Betyg: 4 av 5