Bortsett från en omgjord front ser Mercedes EQB precis ut som Mercedes GLB, suv:en som den här bilen baseras på. Det handlar alltså inte om en ny elbilsplattform. Bilen är rymlig för sin storlek, då den bygger en hel del på höjden. Samtidigt märker du direkt av GLB-arvet när du kliver in i baksätet och ser att kardanupphöjningen finns kvar och stjäl benutrymme för en eventuell mittpassagerare.

Betyg 3,5 av 5

Omdöme

Vår känsla för EQB är mixad. Det är på många sätt en bekväm och praktisk bil med bra funktioner och hjälpmedel. Samtidigt får du betala mycket för en bil som inte är supermodern och som därför inte är klockren på långresan, då varken snabbladdningen eller räckvidden sticker ut positivt.

Positivt

  • Påkostad invändigt
  • Härlig komfort
  • Sju säten!
  • Snyggt och praktiskt MMI

Negativt

  • Max 100 kW snabbladdning (dc)
  • Ej plant golv i baksätet
  • Dyr med Edition-paket (vilket du vill ha)
Test Mercedes EQB
Båda tummarna har en egen touchkontroll där du styr färddatorn med vänster och MMI:t med höger.

Batteriet i EQB är på 66,5 kWh och stöder snabbladdning (dc) upp till 100 kW. Inte jätteimponerande men å andra sidan är ombordladdaren för ac på 11 kW, vilket är bra. Om vi ska lita på wltp-specen ska vi kunna köra 419 km på en laddning. I praktiken bör du istället räkna med strax över 30 mil innan det är dags att leta upp en laddstation. Helt okej för en bil till vardags men om du ska ut på långresa behöver du planera innan.

Test Mercedes EQB
Takhöjden är riktigt väl tilltagen i baksätet.

Även om bilens utsida inte är särskilt spännande möts vi av påkostad och bekväm inredning när vi äntrar förarplatsen. Du sitter riktigt bra i den här bilen, även om det smala mittarmstödet skvallrar om att det här är en liten suv, känns bilen ändå rymlig. Sikten är bra och MMI:t modernt. Du kan välja hur du vill styra systemet, antingen via touchkontroller på ratten eller med pekplattan, placerad framför mittarmstödet. Eller direkt på skärmen om du föredrar det.

Mittskärmen och det digitala mätarklustret är läckert sammanfogat över en plan yta och det är lika elegant som enkelt att använda. Jämfört med den lyxigare och dyrare EQS som vi nyligen testade skiljer det i kvalitetskänsla på detaljerna, men så spelar den bilen också i en helt annan prisliga.

Test Mercedes EQB

Mercedes EQB är bekväm att köra och färdas i. Om du har behov av att kunna färdas sju personer i en elbil är det här ett av få alternativ. Bakre sätesrader är dock inte avsedda för långa vuxna personer, men för barn funkar det absolut.

Hög komfort

I framsätet sitter vi riktigt bekvämt medan bilen glider fram mjukt och fint. Chassit inbjuder inte direkt till sportig körning, men elmotorerna är kraftiga och accelerationen är absolut inget problem i någon situation. Den adaptiva farthållaren jobbar mjukt och fint tillsammans med lane assist-funktionen för behaglig körning på motorväg. Sensorer och kameror runt om bilen håller hög klass och varnar sällan i onödan. Backkameran fälls ut när den behövs, vilket gör att den alltid håller sig ren. Bra! Men det tar en stund innan vi vänjer oss vid ljudet när den fälls fram, det låter som om vindrutetorkaren startar.

Test Mercedes EQB

Bilen börjar på 637 900 kronor och väljer du till Edition 1-paketet som testbilen hade (AMG-styling, tonade rutor, stolsvärme med mera) får du lägga till ytterligare 94 000 kronor. Dragkrok verkar för övrigt inte ens finnas som tillval. Det blir med andra ord en kostsam historia för en kompakt suv byggd på en gammal plattform. Du får å andra sidan sju säten, härlig komfort, påkostad interiör överlag, samt räckvidd i mellanklassen.

Test Mercedes EQB

Fakta Mercedes EQB 350 4Matic

Tillverkare: Mercedes
Pris: Från 637 900 kr
Motor: El, 292 hk
Drivning: fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 6,2 sek
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 66,5 kWh
Räckvidd (WLTP): 419 km
Ombordladdare (AC): 11kW
Max snabbladdning (DC): 100 kW
Fordonsskatt: 360 kr/år
CO2-utsläpp: 0 g/km

Betyg 3,5 av 5