Vi hämtar upp Cake Kalk& (jo, den heter så) i Hammarby Sjöstad i Stockholm och provar därmed stadstrafiken först. Det behövs ingen längre genomgång: det finns inte mycket mer att fundera på än att gasa och bromsa lämpligt. Den här är så smal och smidig att det är enkelt att ta sig fram, även i köer.

Den här crossen kräver ett A1-kort och kan köra i upp till 90 km i timmen. Med blandad stadskörning når du omkring 8–9 mil. Full gas i 90 och du når kanske två mil. Den väger nätta 62 kilo utan batteri, det tillkommer alltså 17 kilo batteri, men totalvikten är ändå lätt att hantera både stillastående och under körning.

Cake Kalk& parkerad på gräsyta.

Det är något med den här hojen som får oss att vilja svänga av vägen och köra ut i terrängen, men det får du ju faktiskt sällan enligt svensk terrängkörningslag. Några grusvägar hittar vi i alla fall. I aktiv stående körställning slipper du också den stenhårda sadeln.

Läs också: Stort test av elmopeder

Den laddas genom ett vanligt eluttag med medföljande laddare. 0–80 procent tar cirka två timmar. Kan du inte ladda där du parkerar går det hyffsat enkelt att ta loss batteriet och bära det sig.

När du köper en Cake Kalk kan du använda en app för att se körhistorik, ställa in egna kör- och bromsinställningar och eftersom den är utrustad med en gps, kan du se hojens position. 

Körglädje

Cake berättade för oss att de lagt in en begränsning av effekten upp till 30 km/h, annars skulle antagligen alla förare volta med den i starten. Och det är nog tur, för i det kraftfullaste körläget går den här som en skållad råtta och det är svårt att inte fånle hela tiden där inne i hjälmen.

Visst saknar vi ljudet från en vanliga fossildriven hoj, den här viner mest och så rasslar det lite från kedjan, men effekten och att slippa växla, det är verkligen inte dumt.

Specifikationer

Modell: Cake Kalk
Pris: 145 000 kronor hos Cake
Körkort: A1
Topphastighet: +90km/h
Vikt: 62kg + 17kg batteri
Räckvidd: 86 km blandad stadskörning
Effekt: 10kW (13,5 hk)