Sveriges Konsumenter, en samarbetsorganisation som verkar för konsumenternas intressen, kräver tillsammans med 19 andra europeiska konsumentorganisationer förbättringar av konsumentskyddet för europeiska spelfantaster, speciellt barn.

Anledningen är en ny rapport gjord av den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet som uppmärksammat flera oschyssta affärsmetoder i spelindustrin.

Detta kan vara fiktiva valutor som döljer verkliga priser, vilseledande beskrivningar av oddsen för att vinna, manipulativ speldesign som går ut på att få spelare att spendera mer pengar och aggressiv marknadsföring som i vissa fall riktas mot barn.

Till följd har Sveriges Konsumenter nu listat fem skarpa rekommendationer till spelbranschen, myndigheter och politiker.

De anser att lagkrav bör införas som innebär att priser i spel alltid listas med riktig valuta.

Att spelens utformning inte får vilseleda och manipulera konsumenter att spendera mer pengar än de tänkt.

Att spel som antas spelas av barn ska inte erbjuda lootlådor eller slumpmässigt innehåll som införskaffas med riktigt pengar.

Att tillsynsmyndigheter och akademiker ska ha tillgång till mekanismerna bakom lootlåtor så de kan genomföra oberoende granskningar.

Slutligen anser de också att EU:s tillsynsmyndigheter bör granska spelmarknaden för att identifiera exploaterande affärsmetoder.