Det är inget snack om att ID.4:an är en succémodell och en av de bäst säljande elbilarna just nu. Med hela 3 100 registreringar sedan årsskiftet hamnar bilen på en stabil andraplats, slagen endast av Kia Niro EV.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Volkswagen ID.5 i GTX-utförande är en riktigt trevlig och framför allt komfortabel bil. Den drar blickarna till sig och upplevs som både rymlig och välutrustad. En vettig elsuvcoupé, helt enkelt!

Positivt

  • Rymlig och komfortabel
  • Välutrustad med gott om förarhjälpmedel
  • Snygg design
  • Bra räckvidd

Negativt

  • Ljudsystemet
  • Gränsnittet i MMI:t

Succén lär förbättras ytterligare nu när coupéversionen är här

1.767717

Namnvalet kan givetvis diskuteras. Tillverkaren väljer att, i stället för att kalla den ID.4 Coupé eller ID.4 Sportback, förära den med ny modellbeteckning, precis som exempelvis BMW med sina X-modeller.

Förvirrande måhända, för om vi bortser från att ID.5:s mer aerodynamiska form ger en något längre räckvidd och kan laddas marginellt snabbare (upp till 135 kW jämfört med 125 kW) är i ärlighetens det just det sluttande taket vad som skiljer modellerna åt.

Gott om lastutrymme

Men det är samtidigt just den ”lilla” detaljen som gör ID.5 intressant, för den sluttande bakdelen gör underverk rent visuellt med en sportigare och mer aggressiv framtoning som resultat. Att modellversionen är ny bidrar säkerligen till att den drar till sig blickar under testkörningen – men att den är snyggare än syskonet råder det ingen tvekan om.

Volkswagen ID.5 GTX

En sluttande taklinje brukar per automatik innebära ett lägre huvudutrymme för passagerarna i baksätet liksom ett reducerat lastutrymme. Men Volkswagen har trollat med knäna då undertecknad (med 180 centimeter från strumplästen) inte har några som helst problem med takhöjden, medan bagageutrymmet lastar 549 vda-liter, vilket är sex liter mer än i ID.4.

Räckvidd knappt 50 mil

Drivlinorna återfinns i flera av koncernens elbilar och instegsmodellen, Pro Performance, har 204 hästkrafter med drivning på bakhjulen medan testbilen, ID.5 GTX, har dubbla elmotorer och total effekt på 299 hästkrafter. Batteriets genomsnittliga förbrukningen vid blandad körning är specificerad till 18,0 kWh/100 km och räckvidden är 487 kilometer (motsvarande siffra för ID.4 GTX är 475 km). Vi hamnade på en något lägre snittförbrukning, runt 16.0 kWh/100 km, så de officiella siffrorna stämmer riktigt bra – åtminstone under optimala forhållanden (i detta fall under en varm sommarvecka).

Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTX

Ljudsystemet enda plumpen i protokollet

GTX förknippas med prestanda och visst finns här gott om kraft, nog för att skjuta iväg ekipaget från noll till hundra på 6,3 sekunder, men på vägen vi upplever den snarare som bekväm och komfortabel, snarare än sportig. Stolarna är bekväma och inredningen känns modern och tidsenligt futuristisk. Överblicken är riktigt bra och menysystemet i MMI:t är användarvänligt, även om gränssnittet i den tolv tum stora skärmen lämnar en del att önska, då det visuellt är långt ifrån lika tilltalande som motsvarade system i exempelvis Audi eller BMW.

Volkswagen ID.5 GTX
Snygg instrumentering bakom ratten.

Ljudisoleringen får högsta betyg, du kan förnimma däckljudet, men på det stora hela blir färden annars nästintill ljudlös, som i kombination med den väl avvägda fjädringskomforten innebär att det inte är några som helst problem att färdas längre sträckor.

Däremot lämnar ljudsystemet en del att önska. Trots att bilen testbilen är extrautrustad med 6+1 högtalare, digital 12 kanals-förstärkare samt subwoofer och en total maxeffekt på 450 Watt får vi aldrig riktigt till det. Ljudet som serveras är oavsett inställning både platt, intetsägande och oengagerat.
M3 rekommenderar

Fakta Volkswagen ID.5 GTX

Tillverkare: Volkswagen
Pris: Från 634 900 kronor
Motor: Dubbla elmotorer på totalt 299 hk
Prestanda: 0-100 km/h på 6,3 sek
Toppfart: 180 km/h
Räckvidd (WLTP): 487 km (stadskörning 610 km)
Ombordladdare: Max 11 kW AC, max 135 kW DC
Angiven förbrukning: 1,8 kWh/mil
CO2-utsläpp: 0 g/km
Fordonsskatt: 360 kr/år

Betyg: 4 av 5