Folksam tar nu bort sin rekommendation för det svenska huvudskyddet Hövding. Försäkringsbolaget har nyligen genomfört ett krocktest som visar att dagens cykelhjälmar inte är testade och anpassade till de nya hastigheter som svåra cykelolyckor sker i.

I nuläget certifieras cykelhjälmar i tester där kollisionen har en hastighet på cirka 20 kilometer i timmen. Dagens elcyklar har däremot en hastighet på upp till 25 kilometer i timmen, och vissa på 45 kilometer i timmen.

– Hövding valde att inte delta i vårt krocktest med anledning av att huvudskyddet inte skulle hinna utvecklas i en krock med en personbil i 40 km/h, något som vi ser allvarligt på givet att många använder Hövding samt att det är en vanlig förekommande hastighet i staden där flest cyklister krockar med bilister, säger Helena Stigson, forskare på Folksam i ett pressmeddelande.

I ett eget pressmeddelande skriver Hövding att inga cykelhjälmar som finns på marknaden är framtagna för 40 kilometer i timmen och den typ av olycksscenario som använts i Folksams nya test.

– Vi valde att vara med i Folksams test 2020 där vi presterade bäst i alla test. Därefter har vi fortsatt att genomföra höghastighetstester och utveckla algoritmen ytterligare för att göra Hövding även säker för högre hastigheter än vad kraven är idag, säger Hövdings vd Sofia Svensson och fortsätter.

– Vi välkomnar Folksams initiativ till att driva utvecklingen av tuffa cykelhjälmstester och krav på säkerheten för cyklister. Skyddet för cyklister måste bli bättre än vad det är idag och vi ställer oss bakom hårdare krav på cykelhjälmar. Vi vill gärna samarbeta med Folksam framåt och vara en del av denna utveckling.

Läs också: Vårens bästa elsparkcyklar - vi testar 11 modeller