Starlink, ett av Elon Musks mindre företag efter Tesla och Spacex, säljer internetanslutningar via satellit till användare som befinner sig i obygden eller vill kringgå lokala dåliga/censurerade internetoperatörer.

Hittills har företagets tjänst sålts för fast anslutning i hus och för användning i stationära fordon som parkerade husbilar. Nu lanserar företaget sin första tjänst där användaren kan vara i rörelse, men det handlar inte om husbilar på väg utan om båtar, skriver The Verge.

Tjänsten heter Starlink Maritime och vänder sig till rederier, oljabolag och rika individer med superyachter. Där den vanliga Starlink-tjänsten kostar en dryg tusenlapp i månaden och mindre än tio tusen kronor för antennen går Starlink Maritime på cirka 50 000 kronor i månaden plus dubbelt så mycket för att köpa de två antenner som behövs.

Den utlovade hastigheten är 100–350 Mbit/s ner och 20–40 Mbit/s upp, vilket är skyhögt jämfört med äldre satellitanslutningar.

Vid lanseringen fungerar Starlink Maritime i kustbanden runt USA:s 48 sammanhängande delstater, det mesta av Europa (men bara Skåne, Blekinge och Halland i Sverige) och Australien, Nya Zeeland samt delar av Brasilien och Chile. Mot slutet av året ska nya satelliter ge täckning jorden runt i två band, ungefär mellan 16:e och 58:e breddgraden i norr och söder om 32 grader syd, och tanken är att hela världshavet ska täckas redan i början av nästa år.