Nu kan Samsungs kunder i USA göra egna reparationer till Samsungs Galaxy S20 och S21-serien samt till Galaxy Tab S7 Plus.

Tillsammans med reparationssajten Ifixit erbjuder Samsungs program för egna reparationer både kostnadsfria reparationsmanualer samt reservdelar som skärmar, glassryggar och laddningsportar till försäljning

– Samsung fortsätter erbjuda mer bekväma alternativ för konsumenter att förlänga användningen av deras enheter, stärka en cirkulär ekonomi och minimera elskrot. Samsungs självreparationer är ett annat sätt för kunder att förlänga livet på deras enheter innan de återvinns, säger Samsung Electronic Americas vice president för kundtjänst, Mark Williams, i ett pressmeddelande.

– Att göra reservdelar tillgängliga är en mycket viktig hållbarhetsstrategi. Vi är glada över att jobba direkt med Samsung och deras kunder för att förlänga livstiden för deras mobiler, säger Ifixits vd och medgrundare, Kyle Wiens, i samma pressmeddelande.

Samsungs plan är att utöka programmet till fler enheter och reparationstyper längre fram.

Läs också: Samsung bjuder in till event i augusti