Volvos ambitioner på elbilsfronten har nog de flesta hört talas om, men faktum är att de flesta konkurrenter ligger före. C40:n vi testar är i stort sett identisk med XC40, bortsett från det sluttande bakpartiet, som tar bort suv-utseendet från förlagan och gör den betydligt sportigare. Utseendemässigt gillar vi verkligen C40, framför allt med de läckra fälgarna på testbilen. Testbilen är Twin motor-versionen, som ska skjuta iväg bilen från 0-100 km/h på strax under 5 sekunder.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Volvo C40 Recharge är en riktigt snygg och rolig elbil att köra, i alla fall om du kostar på dig versionen med dubbla motorer. Bilen bygger dock på en gammal plattform, flera av konkurrenterna har nått längre när det gäller både interiör, design och snabbladdning.

Positivt

  • Köregenskaperna
  • Google-integreringen
  • Snygg!

Negativt

  • Trångt baksäte
  • Bara 130 kW snabbladdning
Test Volvo C40

Om du kört Volvo de senaste åren känner du snabbt igen dig när du äntrar förarplatsen i C40. Vi sitter bekvämt i stolarna och Volvo har som många andra biltillverkare valt att dra ned på knappar och reglage – det är avskalat. Något som inte alltid är lyckat. Här finns exempelvis ingen knapp med telefonsymbol på ratten och vill du komma åt klimatanläggningen krävs det att du klickar dig in i en meny på touchskärmen. Snygg? Ja. Praktiskt? Inte särskilt.

Test Volvo C40

Prestandan i den här bilen är riktigt imponerande. När vi trycker plattan i botten skjuter bilen i väg som ett skott. Samtidigt gillar vi väghållningen och styrningen, det här är definitivt en rolig bil att köra.

Gammalt mmi

Mmi:t har några år på nacken och det börjar kännas. Medan konkurrenter som Tesla, Kia och Hyundai sedan länge gått över till gigantiska skärmar känns displayen i Volvo C40 för liten. Det här blir tydligt när vi nyttjar 360-graderskamerorna vid parkering. Upplägget med stora ikoner till funktionerna du använder mest är visserligen tydliga, men beroende på vy ändras utseendet rejält. Allt från små ikoner när du ska starta specifika appar till mer textbaserat gränssnitt när du justerar inställningarna. Integrationen med Google är bra och gör att du får den bästa röstassistenten på marknaden i bilen. Men varför inte stöd för trådlös Carplay?

Funktionsmässigt har C40 det mesta när det gäller säkerhet och hjälpmedel. Volvos Pilot assist gillar vi, bilen kör tryggt och säkert själv och har oftast bra koll på linjer i vägen. När den tappar kollen är den dock väl bestämd med att dra i ratten, ibland blir det läskigt när den vill tvinga oss ut i vägrenen. Men du kan givetvis ställa ned detta eller stänga av Lane Assist helt och hållet.


Att ladda bilen hemma med en laddbox fungerar bra, ombordladdaren i bilen stöder upp till 11 kW laddning och du ser tydligt i displayen när batteriet förväntas vara fulladdat. Vi lyckades dock inte lägga in bilen i Volvos app och se vilka funktioner som finns jär gällande laddning (schema, status etc), men detta kan du i regel även styra i appen till laddboxen.

Inte jättesnabb snabbladdning

När vi laddar C40 på stan, bland annat via snabba Ionity-stationer, når bilen som mest 130 kW, vilket är markant lägre än de bästa i klassen. Köper du en ny elbil idag tycker vi att du bör förvänta dig minst 150 kW snabbladdning (dc). Både Kia och Hyundai klarar 220 kW. Att ladda från 10-80 procent ska gå på 28 minuter enligt Volvo, vi kom nästan upp i de siffrorna.

Räckvidden beror mycket på hur du kör, men räkna med knappt 40 mil sommartid innan det börjar bli panik, och det är om du startar med 100 procent laddning och kör försiktigt. Bilen drar mer kWh/mil än de snålaste modellerna i samma storlek.

Test Volvo C40
Takhöjden i baksätet kan ställa till problem.

Även om vi sitter bra i framsätet är det värt att känna till att baksätet är trångt. Här blir det också tydligt att C40 inte är byggd på en ren elbilsplattform, då du har en rejäl upphöjning i golvet i mitten. Takhöjden är dock det som stör mest, även om du inte är jättelång finns risken att huvudet tar i bilens tak. Plus i kanten dock för trunken fram som gör att du kan packa extra när du ska ut och resa.

Volvo C40 Recharge börjar på 559 900 kronor innan klimatbonus, men då snackar vi en enkelmotorsbil. Twin-versionen med extrautrustning drar iväg över 700 000 kronor.

Test Volvo C40

Specifikationer

Modell: C40 Recharge Twin
Tillverkare: Volvo
Pris: Från 559 900 kronor
Motor: Dubbla elmotorer med sammanlagt 408 hk
Drivning: AWD
Batteri: 77,4 kW
Räckvidd: 444 km (WLTP)
Toppfart: Uppgift saknas
Prestanda: 0-100 km/h på 4,7 sekunder
Max laddeffekt AC: 11 kW
Max laddeffekt DC: 130 kW
Dragkrok tillåtet: ja
Övrigt: -
Fordonsskatt: 360 kr/år

Betyg: 3 av 5