Photoshop-utvecklaren Adobe har flera gånger tidigare gjort undersökningar kring användandet av emoji i USA, och har nu publicerat resultaten av årets undersökning.

En enkät skickades ut till 5 000 respondenter. Adobe valde att hålla sig till personer som redan använder emoji ofta, och undvek tråkmånsar som inte gillar emojier. Vad en genomsnittsamerikan anser om de små ikonerna, eller vad de som sällan eller aldrig använder dem tycker, har vi alltså ingen aning om.

Med det urvalet hade vi förvånats av något annat än dessa resultat: En stor majoritet tycker att emojier gör det lättare att uttrycka sig och att de lättar upp stämningen i konversationer. 88 procent känner mer empati med andra emoji-användare, 73 procent tycker att andra som använder emojier är trevligare, roligare och coolare än de som inte gör det, och hälften säger att det är troligare att de svarar på meddelanden om de innehåller en emoji.

När Adobe gick in på frågor om inklusion och mångfald blev resultaten möjligen lite mer intressanta. Hela 83 procent av respondenterna tycker att emoji ska fortsätta sträva mot ökad representation, medan 41 procent anser att deras egen identitet inte reflekteras fullt ut. En majoritet ser hoppfullt på framtiden och tror att det kommer se bättre ut om fem år.

Adobe ställde också frågor om missförstånd kring emojiers betydelser och vilka som är användarnas mest och minst omtyckta emojier. De tre mest missförstådda emojierna är enligt undersökningen glatt ansikte med cowboyhatt 🤠, körsbär 🍒och uppochnedvänt leende 🙃. De mest omtyckta är 😂👍❤️🤣😢. Enligt undersökningen bör den som försöker flirta i text undvika 💩😠🍆 men strössla 😘🥰😍.