Säkerhetsforskare vid Humans Satori Threat Intelligence har upptäckt en samling med mobilappar som utgör en ny bluffannonskampanj som fått namnet "Scylla". Det hela uppmärksammades först av Bleeping Computer.
Kampanjen ska bestå av totalt 75 appar på Google Play och tio appar på Apples App Store. Väl på plats överöser de användaren med både synlig och osynlig reklam.
Satori Threat Intelligence har underrättat Google och Apple om situationen och båda har tagit bort samtliga appar från sina appbutiker. Innan dess ska de dock hunnit installeras sammanlagt 13 miljoner gånger.
Säkerhetsforskarnas rekommendation är att berörda parter tar bort annonsapparna från sina enheter.
De tio annonsapparna på IOS ska vara:
- Loot the Castle
- Run Bridge
- Shinning Gun
- Racing Legend 3D
- Rope Runner
- Wood Sculptor
- Fire-Wall
- Ninja Critical Hit
- Tony Runs
De annonsappar på Android som har över en miljon nedladdningar ska vara:
- Super Hero-Save the world!
- Spot 10 Differences
- Find 5 Differences
- Dinosaur Legend
- One Line Drawing
- Shoot Master
- Talent Trap
Du hittar en fulll lista med samtliga skadliga annonsappar här.