Om du inte kan klå dem – slå dig i slang med dem. Efter att Google den 29 september meddelat att man lägger ned moln-speltjänsten Stadia aviserar en annan av företagets många avdelningar istället en ny offensiv på området; Chromebook-datorer för *trumvirvel* spel som strömmas via molntjänster.

Lätta, slimmade och prisvärda laptops med hyggliga Intelprocessorer och snabba skärmar, körandes ett mer gaming-anpassat Chrome OS. Godkänt stöd för spelfokuserad kringutrustning som headset och möss. Nvidia Geforce Now, Xbox Cloud Gaming och Amazon Luna är med på tåget, där den förstnämnda tjänsten bakas in i Chrome OS från start. Ja, Google slår på stora trumman för sina gaming-Chromebookar, som inledningsvis kommer till USA.

Tror på molnet – men inte på Stadia

Stämningen på pressbriefingen var lite märklig emellanåt när Google fick erkänna att deras egen speltjänst Stadia inte pallat trycket från konkurrensen. Med i den digitala presentationen var Nvidia, som istället fick berätta om alla fördelar med deras långt mer framgångsrika satsning Geforce Now. 

Xbox Cloud Gaming
Xbox Cloud Gaming.

Tajmingen för att gå ut med en sådan här lansering kan ifrågasättas. Samtidigt finns det något charmant resignerat i att Google utan omsvep väljer att gå efter andras lösningar där Stadia inte räckt till. Enligt Chromebook-divisionen har arbetet med spellaptops med Chrome OS tagit drygt två år att få klart – det ska alltså ha inletts strax efter att Stadia släpptes skarpt. Naturligtvis hade företaget hoppats på att ha sin egen tjänst som fanbärare i datorsatsningen.

Det gick åt skogen, för att tala klarspråk.

Men Google tror fortfarande att spelande i molnet är framtiden. Framför allt för alla som vill spela, men kanske inte har tid, pengar eller ork att ge sig in i hårdvaruträsket på allvar. Det är trots allt samma filosofi man grundade Stadia på. Dagens offentliggörande kastar inte så lite ljus på vidden av den egna produktens misslyckande. Enligt Google har samarbetet med Nvidia och de andra pågått parallellt med de egna Stadia-ansträngningarna.

Sverige får vänta

Totalt ska fler än 1500 spel finnas tillgängliga att strömma via någon av de anslutna tjänsterna. Nvidias Geforce Now-tjänst (RTX 3080) ingår i tre månader när du köper någon av datorerna i programmet och tjänstens spel kan – tillsammans med Google Play-spel – nås direkt när du klickar på Everything-knappen och söker efter dem. Xbox Cloud Gaming finns i stället som nedladdningsbar webapplikation. Amazon Luna finns inte i Sverige och kommer således inte att vara relevant hos oss ännu.

Lenovo Ideapad Gaming Chromebook
Lenovo Ideapad Gaming Chromebook.

Själva datorerna får vi inte glömma bort. Asus bidrar med flippbara Chromebook Vibe CX55 Flip, som utrustats med 144 Hz-skärm, rgb-belyst tangentbord med anti-ghosting och Wifi 6. Lenovo Ideapad Gaming Chromebook kör i stället på 120 Hz men kompenserar för långsammare skärm med Wifi 6E. Acer presenterar Chromebook 516 GE, som kan fås med i5 eller i7-processor. Även denna har 120 Hz-skärm, rgb och Wifi 6E-teknologi.

Alla tre datorerna är snarlika till utseendet och delar en hel del specifikationer. De är betydligt mer slimmade än många traditionella spel-laptops, och de prisexempel vi sett är 9 199 kronor för Lenovon, medan Acers Chromebook i USA kommer att kosta 649 dollar. Det finns inget spikat datum för Googles Chromebook-satsning i Sverige, men lansering väntas senare i år eller i början av nästa.

På't igen, Google

Hur det blir med uthålligheten för denna satsning återstår att se. Under frågestunden kunde inte Stadia-elefanten i rummet ignoreras och pryljournalister undrade varför spelare ska lita på Google över huvud taget. Men företaget säger sig vara bergfast i sin tro på molnspelandets framtid.

Nvidia Geforce Now
Nvidias Geforce Now-tjänst blir viktigast för Chromebook.

Det som talar till Googles fördel den här gången är att Chromebook är ett sedan länge etablerat fenomen. Visserligen främst i skolvärlden, men man har knutit till sig ett flertal skickliga datortillverkare som har flera års erfarenhet av både gaming och Chromebook. Mycket av framgångsreceptet lär också hänga på mjukvarusamarbeten, där Geforce Now blir hörnstenen i projektet. Tjänsten hade fler än 20 miljoner registrerade medlemmar i augusti i år – något som visar att det går att locka spelare till molnet.

Låt mig också förtydliga att de konkurrerande speltjänsterna lirat med Chromebook sedan tidigare. Dagens egentliga nyhet är ett djupare partnerskap mellan Google och ett antal viktiga aktörer som ger företaget en annan approach till hela spelbesten. Prisvärd 120- eller 144 Hz-gaming till folket är inte heller fel.

Utan att ha insyn i hur Googles olika arbetsgrupper och team fungerar så ger dagens offentliggörande intrycket av att den ena handen inte har full koll på vad den andra gör. Stadia träffade helt snett från första början med sin dyra totalkostnad och sitt tunna spelbibliotek. Nu har Google återigen chansen att visa att man faktiskt bryr sig om "framtidens gaming."