En ren elbil är inte för alla om du vill ge dig ut på en längre roadtrip, särskilt när du har planer på att köra norrut i landet, då är det inte helt enkelt att hitta snabbladdare längs vägen. Rena elbilar har i regel en del andra begränsningar, som lastutrymme och möjligheten att dra tungt. Då är laddhybriden biltypen för dig.

Testade bilar 


Med en laddhybrid kan du kortpendla åtminstone upp till 4-5 mil per laddning. Och samtidigt kan du tanka och ta dig 50-60 mil på bensin eller diesel. Det bästa av två världar? Nja, det kan vara det. Samtidigt har du både ett batteri (som tar plats och som drar upp priset på bilen) och en traditionell förbränningsmotor med växellåda som behöver servas. Förutom att du också släpper ut en hel del avgaser när batteriet är urladdat.

Det händer mycket på den här fronten, både när det gäller räckvidd på el och andra viktiga detaljer som laddhastighet och traditionella smarta förarhjälpmedel. Många nya bilmodeller finns att köpa i laddhybridutförande samtidigt som de erbjuds som rena elbilar och mildhybrider. Här samlar vi de senaste testerna vi gjort på laddhybridbilar, artikeln kommer att uppdateras löpande.

Missa inte! Bäst i test: Stort test av de hetaste elbilarna


Hyundai Santa Fe laddhybrid: Rymlig och bekväm men trivs bäst i varmgarage

En riktigt snygg och rymlig suv för stora familjer.

Hyundai Santa Fe laddhybrid

Betyg 3 av 5

Omdöme

Om du är ute efter en sjusitsig suv är det svårt att hitta något som ger dig mer för pengarna än nya Santa Fe. PHEV-versionen hjälper dig att hålla ned förbrukningen ordentligt på kortare resor. Bilen är dessutom snygg och bekväm, men vi stör oss på en del detaljer i säkerhetsfunktionerna, samt att vi inte kan köra på el direkt en halvkall höstdag innan bilen kört flera mil.

Positivt

  • Komforten
  • Prisvärd sjusits-suv
  • Design (in- och utvändigt)

Negativt

  • EV-läge känsligt för kyla
  • Svårnavigerat mmi
  • Störande detaljer i säkerhetsfunktionerna
TillverkareHyundai
Testad: Oktober 2021
Pris: Från 544 900 kr

 Läs hela testet av Hyundai Santa Fe


Hyundai Tuscon Plug-in Hybrid – snygg, bekväm och bra räckvidd

Mellanklass-suv som erbjuder eldrift upp till 62 kilometer.

Hyundai Tuscon Plug-in Hybrid
Betyg 4 av 5

Omdöme

Tuscon Plug-in Hybrid upplevs som modern sett till teknik och förarhjälpmedel. Den är rymlig, komfortabel och erbjuder eldrift upp till dryga sex mil. Förutsatt att du har laddningsmöjligheter hemma och ett inte alltför långt avstånd till och från arbetet har du här en vettig laddhybrid, som förtjänar en betydligt högre placering i försäljningsstatistiken.

Positivt

  • Snygg design
  • Komfortabel och rymlig
  • Uppkopplingen och tillhörande tjänster

Negativt

  • Menysystemets gränssnitt
  • Klen ombordladdare
TillverkareHyundai
Testad: Augusti 2022
Räckvidd el: 62 km, stad 74km (WLTP)
Pris: Från 439 900 kr (Essential, N Line från 479 900 kr)

 Läs hela testet av Hyundai Tuscon Plug-in Hybrid


Kia Niro laddhybrid: Trivs bäst med korta resor i stan

En trevlig och lättkörd laddhybrid att pendla till jobbet med.

Kia Niro laddhybrid
Betyg 3,5 av 5

Omdöme

En trevlig, snygg och lättkörd laddhybrid för dig som letar laddbar crossover suv. Bilen är dock inte särskilt billig och när batteriet är slut är den inte lika kul att köra. Vi ser fram emot hel-el-versionen.

Positivt

  • Hög utrustningsnivå
  • Snygg
  • Enkel och bekväm att köra

Negativt

  • Litet lastutrymme
  • Inte kul att köra på bensin
  • Snålt med räckvidd när det är kallt
  • Ingen trådlös Carplay och ingen fysisk volymratt
TillverkareKia
Testad: Oktober 2022
Pris: från 418 900 kr (innan klimatbonus)

 Läs hela testet av Kia Niro laddhybrid


Lynk & Co 01: Udda och intressant laddhybrid

En laddhybrid som verkligen sticker ut ur mängden.

Lynk & Co 01
Betyg 4 av 5

Omdöme

För dig som prioriterar enkelhet och inte vill eller kan binda upp dig på längre tid är det här en riktigt intressant bil. Lynk & Co 01 är dessutom bekväm att köra och du får bra funktioner och imponerande räckvidd på batteridrift.

Positivt

  • Räckvidden på batteridrift
  • Enkelt ägande med medlemsskapet
  • Delningsfunktionen

Negativt

  • Röstassistenten
TillverkareLynk & Co
Testad: Mars 2022
Räckvidd batteri (WLTP): 69 km (blandad körning)
Pris: 460 000 kronor eller 6 000 kr/månad (medlemshyra)

 Läs hela testet av Lynk & Co 01


Mercedes Benz C 300 e kombi: Plug-in med längre elräckvidd än de flesta

För dig som vill slippa räckviddsångesten på långresorna.

Mercedes Benz C 300 e kombi
Betyg 4 av 5

Omdöme

En laddhybrid med lång räckvidd på eldrift är för många den optimala kompromissen och med Mercedes Benz C 300 e kombi får du även en bekväm och sportig bil med massor av spännande teknik. Förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner håller högsta klass. Enda plumpen i protokollet är egentligen det begränsade lastutrymmet.

Positivt

  • Lång räckvidd och laddar snabbt
  • Förarhjälpmedel som samtliga håller högsta klass
  • Underhållande köregenskaper

Negativt

  • Lastutrymmet
  • Smalt benutrymme förarplats
Tillverkare: Mercedes-Benz
Testad: Oktober 2022
Räckvidd enbart el: 105 km
Pris: Från 572 400 kronor

 Läs hela testet av Mercedes Benz C 300 e kombi


Renault Captur laddhybrid: Liten och smidig storstadsbil

Liten och smidig bil att dagspendla med.

Renault Captur laddhybrid
Betyg 3,5 av 5

Omdöme

En trevlig och lättkörd liten framhjulsdriven suv, med möjlighet att köra 3-4 mil på ren el om förutsättningarna är rätt. Prislappen är dock väl hög hos E-Tech160-version, med extrautrustning som vi tycker är självklar i en modern bil. Dessutom är MMI:t inte det bästa.

Positivt

  • Lättkörd
  • Snål i hybridläge
  • Snygg och praktisk

Negativt

  • Segt och buggigt MMI
  • En hel del vindbrus
  • Priset när vi adderar utrustning
Tillverkare: Renault
Testad: Mars 2022
Angiven räckvidd el (WLTP): 65 km
Pris: Från 225 900 kronor

 Läs hela testet av Renault Captur laddhybrid


Toyota Rav4 Phev: Imponerande räckvidd men inget för kalla vinterdagar

Trevlig laddhybrid med en elräckvidd som imponerar.

Toyota Rav4 Phev
Betyg 3 av 5

Omdöme

Toyota var sena med att anamma laddhybridkonceptet och vi gillar att tillverkaren prioriterat räckvidden. Få bilar av den här typen tar sig 75 kilometer på en laddning vintertid. Mindre imponerande är att bilen inte känns anpassad för våra breddgrader när det gäller värme (trots bra stols- och rattvärme). Det här är en väldigt viktig detalj som sänker helhetsbetyget för Rav4 Phev, som i övrigt är en bra suv.

Positivt

  • Räckvidden på eldrift
  • Bra säkerhetssystem
  • Rymlig och bekväm

Negativt

  • Knappt någon värme på eldrift när det är riktigt kallt
  • Gammalt MMI och trist mätarkluster
  • Tveksamt kvalitet i vissa detaljer
  • My Toyota-appen
TillverkareToyota
Testad: December 2021
Angiven räckvidd el: 75 km
Pris: Från 489 900 kronor

 Läs hela testet av Toyota Rav4 Phev


Volvo XC60 T6 Recharge: Trygg, snygg och smart

Den ultimata mellanstora suv:en för dig som letar laddhybrid?

Volvo XC60 T6 Recharge
Betyg 4,5 av 5

Omdöme

Volvo har fått ordning på laddhybrid-drivlinan, vilket gör nya XC60 T6 AWD Recharge till en av de absolut trevligaste suv:ar vi testat. Om du prioriterar komfort och säkerhetsfunktioner och letar mellanstor laddhybrid som fixar såväl kortresor som längre roadtrips, då är det här ett riktigt bra val.

Positivt

  • Komforten
  • Drivlinan
  • Bra integrering av Google-tjänster och appar
  • Säkerhetsfunktionerna

Negativt

  • Liten skärm för mmi:t
  • Förhållandevis dyr
TillverkareVolvo
Testad: April 2022
Angiven räckvidd el:
Pris: Från 650 000 kronor (Core)

 Läs hela testet av Volvo XC60 T6 AWD Recharge
 

Betyg 4,5 av 5