Först en kort tillbakablick: krav om elektroniskt stöldskydd på personbilar infördes i Sverige år 1999. Det innebar att det klassiska skurkstrecket att tjuvkoppla en bil och dra iväg, blev omöjligt. Som en naturlig följd av det tvingade kravet har antalet bilstölder successivt blivit färre under de årtionden som passerat.


Missa inte M3:s nya helgpodd:


De senaste tio åren har anmälda bilstölder minskat med 45 procent. Under år 2021 anmäldes omkring 8 900 biltillgrepp (som bilstöld heter på polisspråk). Detta enligt statistik från Brottförebyggande rådet (BRÅ). Av dessa stölder klaras ungefär fem procent av fallen upp, vilket motsvarar 450 fordon som kommer tillrätta. Resten är puts väck. Däremot, och det här är högst intressant, visar en rapport från Larmtjänst att uppemot 41 procent av de bilar som stjäls blir stulna med nyckel. Majoriteten, alltså de andra 59 procenten torde vara fordon som är äldre än tidiga 2000-talets modeller eller där stöldmetoden inte är klarlagd. Det finns naturligtvis ett flertal fall där en bov först lagt vantarna på nyckeln och därefter flytt sin kos med bilen.

Läs även: Test: Bästa gps-tracker för att spåra dina prylar

Ny trend

Men här ser vi i allt väsentligt en trend: dagens elektroniska bilnycklar kopieras på digital väg för att sedan användas i brottssyfte. Det saknas purfärsk statistik som visar hur många av bilstölderna i landet som skett genom att en trådlös nyckel blivit avläst. Siffror från tre år tillbaka visade under fem procent. Det kan också vara svårbedömt, både för den som blivit bestulen på sin bil och utredande polis, eftersom det är ett brott som inte lämnar några spår fram till dess att det stulna fordonet återfinns. Vilket ju sker hyggligt sällan.

– Tjuvarnas tillvägagångssätt för att stjäla våra bilar förändras genom åren, men en röd tråd har varit att på ett eller annat sätt komma över nyckeln. Siffrorna borde vara högre idag då vi vet att de så kallade reläattackerna har ökat den senaste tiden, säger Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Brala
Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.

Stöldmetoden, som kallas reläattack, tar hjälp av den så kallade rfid-tekniken. Rfid står för ”Radio Frequency Identification” och innebär att ett chip trådlöst utbyter information med en dito läsare. Rent teoretiskt, och även, har det visat sig, praktiskt, kan en så kallad keyless-bilnyckel avläsas på korta avstånd för att därefter ge en gärningsperson olovligt tillträde till fordonet som är kopplat till nyckellösningen.

Trådlös stöld

– Allt eftersom tekniken utvecklas blir det lite av en katt-och-råtta-lek. De tre främsta metoderna som tjuvarna använder sig av just nu är att reläa och förstärka signalen så bilen tror att nyckeln är i närheten av bilen. Den andra går ut på att sekvensen som skickas ut för att låsa upp bildörren går att förutsäga och därmed kopieras. Den tredje är att skurkarna blockerar signalen när du ska låsa bildörren. När du går iväg är bilen olåst, förklarar Jonas Lejon, säkerhetsexpert på företaget Triop. Han har tidigare bland annat arbetat på Försvarets Radioanstalt, FRA.

Triop
Jonas Lejon, säkerhetsexpert på företaget Triop.

Det är värt att poängtera att det inte bara är en stöld av din bil som är bekymmersam, utan även att någon tömmer bilen på ägodelar, exempelvis när du är ute och shoppar. I ljuset av detta vill en ju veta hur en ska göra för att skydda sitt åk – och dess innehåll. Vi kan konstatera att tekniken i våra bilar blir allt smartare. En så kallad omborddator inaktiverar bilens startspärr, slår på tändningen och bilen går i gång, allt med en enda knapptryckning. Problemet är att även biltjuvarna har blivit smartare. Brytjärn och rudimentär kunskap om bilars el- och startfunktioner har bytts mot laptop och signalövervakning. Om än ganska enkel sådan.

Förvara nyckeln säkert

– Var lika rädd om din bilnyckel som du är om din plånbok eller mobiltelefon! Det finns ingen universallösning för att undvika bilstöld, men med flera relativt enkla åtgärder kan du försvåra för tjuvarna. Om din bil är utrustad med ett ”nyckellöst system” (keyless) bör du förvara din startnyckel i ett så kallat rfid-fodral som kapslar in signalen som nyckeln skickar ut, för det är just den signalen som tjuvarna använder för att stjäla din bil. Andra metoder såsom att använda rattkrycka eller starta grannsamverkan i ditt bostadsområde är också bra förebyggande åtgärder, förklarar Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Rattkrycka
En rattkrycka är ett enkelt sätt att avskräcka biltjuvar.

När du är hemmavid kan nyckelförvaring i en rejäl plåtlåda göra jobbet i brist på rfid-fodral, visar våra improviserade tester. Ett tips är att ta med burken ut till bilen för att kolla om det trådlösa chippet får kontakt. Om inte, är det fritt fram för säker förvaring med din burk av plåt.

Läs även: Bästa laddhybriden – vi testar hetaste modellerna

– Förvara inte bilnyckeln direkt vid ytterdörren. Se till att bildörren låses ordentligt när du låser den via bilnyckeln, samt använda extra funktioner som finns i vissa bilar såsom pin-koder. Säkra upp ditt online-konto om du har det i din mobil eller dator. Med tvåfaktorsautentisering, eller liknande, och även om du kan låsa upp bilen med mobilen bör denna inte förvaras direkt i anslutning till entrédörr, tipsar Jonas Lejon på Triop.

Bilnyckel
Den tvåfaktorsautentisering som Jonas Lejon nämner kan till exempel vara engångskoder som skickas till din mobil via sms och utan dem går det inte att logga in i nättjänsten.

Så går stölden till

Enligt uppgift är det ofta två gärningspersoner inblandade när en trådlös nyckel stjäls, och kort därefter, även bilen. Hela finten innefattar två enheter som båda innehåller mottagare, sändare och förstärkare av trådlösa signaler.

Gärningsperson nummer ett placerar sig så nära den trådlösa bilnyckeln som möjligt. Utanför ytterdörren har förekommit och de mest förslagna tjuvarna har kopierat den trådlösa nyckeln när ägaren färdats till fots, eller förvarar nyckeln i en väska eller skåp, till exempel på gymmet.

När gärningsperson nummer ett befinner sig inom nyckelns räckvidd läser hen av den med sin enhet. När signalen är registrerad skickar gärningsperson ett signalen vidare till gärningsperson nummer två, som befinner sig i direkt anslutning till den stöldbegärliga bilen. Vanligtvis behövs då en förstärkning av signalen, så den ska nå från gärningsperson nummer etts enhet till gärningsperson nummer tvås enhet. När gärningsperson två aktiverar sändaren i sin enhet tror fordonets system att nyckeln befinner sig hos tjuven och bilen kan både öppnas och startas.

Om tjuvarna väl har varit framme och på något sätt kommit över din nyckel, eller en digitalt klonad variant på den, gäller det att hålla skallen kall och blåsa topplocket.

– Om stölden är ett faktum eller om du upptäcker avvikande aktivitet som kan vara ett försök till bilstöld ska du omedelbart kontakta polisen, försök inte att ingripa själv. Om din bil är utrustad med en spårsändare och den i sin tur är kopplad till en larmcentral ska du även kontakta ditt larmbolag. Därefter anmäler du stölden till ditt försäkringsbolag, säger Stefan Brala på Trygg-Hansa.

Fysiska nycklar

På grund av den rådande komponentbristen på världsmarknaden har flera biltillverkare annonserat att de ska återgå till fysiska nycklar, men som ändå har vissa elektroniska funktioner, exempelvis att det går att låsa bilen utan att ha nyckeln låset. Kanske det där med nyckellösa lås inte var en sådan strålande idé när allt kommer omkring.

– På många sätt är digitala nycklar säkrare än traditionella. Jag tycker inte att vi ska gå tillbaka till fysiska nycklar, utan fortsätta att satsa på digitala, men försöka att göra de så säkra som möjligt. Även inom rfid-området finns det bra och dåliga lösningar, det gäller att välja en som är säkrare, säger Jonas Lejon på Triop.

– Det är bland annat efterfrågan som styr valen tjuvarna gör. Vi kunde exempelvis inte förutspå att katalysatorer från 20 år gamla bilar skulle bli intressanta för tjuvarna. Med det sagt, vet vi idag inte med säkerhet hur tillvägagångssätten för bilstölder kommer att se ut i framtiden. Men vi bevakar stöldutvecklingen aktivt i syfte att ligga steget före tjuvarna, avslutar Stefan Brala, motorexpert på försäkringsbolaget Trygg-Hansa.


Så skyddar du dig! Expertens fem bästa tips.

1. Om du har en ”keyless” bil: förvara nyckeln i en plåtlåda eller ett skyddsfodral (rfid-fodral). Det minskar risken för att tjuvarna lyckas kapa signalen till bilen i en så kallad reläattack.

2. Lägg inte nyckeln i hallen, oavsett om bilen har ett traditionellt billås eller är av nyare modell – tjuven vet att bilnyckeln ofta ligger där och kommer därför att leta där först. Det kan även vara möjligt för en bov att skanna/läsa av keyless-nyckel om den ligger nära en yttervägg.

3. Använd en ”rattkrycka”. Även om tjuven lyckas kapa din nyckelsignal kommer det att ta längre tid att stjäla bilen, vilket gör den mindre intressant för tjuvarna.

4. Starta Grannsamverkan i ditt bostadsområde. Läs mer om det på samverkanmotbrott.se

5. Installera en spårsändare i bilen, vilket gör det lättare att hitta den vid en stöld. Kontakta gärna ditt försäkringsbolag innan du köper spårsändaren för vägledning kring vilken produkt som rekommenderas.

Källa: Stefan Brala, motorexpert på Trygg-Hansa.

Tänk även på att:

• Kontrollera alltid att bilen är ordentligt låst innan du lämnar den.

• Använd garage om du har det!

• Ha belysning på garageuppfarten som tänds om någon är där.

• Använd larmsystem/skalskydd för att skydda den lokal där bilen finns.

• Är du på träningsanläggning eller simhall - använd de bevakade värdeskåpen vid receptionen.

Källa: Larmtjänst