Vi var inte särskilt förtjusta i elkombin MG5 som vi nyligen testade, men bilen vi nu hämtar för test lovar bättre i specarna, samtidigt som designen är snygg och modern, i våra ögon, även om bilen är långt ifrån ny (den har dock inte funnits så länge i Sverige). Hittills i år har den sålts i knappt 1 400 exemplar, vilket gör att den hamnar på en 15:e-plats bland nyregistrerade elbilar i år. Konkurrensen i segmentet (crossover-suv) är mördande, hur står sig då M5 Marvel R Electric mot konkurrenterna?

Betyg 2 av 5

Omdöme

MG Marvel R Electric håller inte måttet jämfört med andra elsuvar i samma storleksklass, trots att den har sina positiva sidor. Det som främst sänker betyget är långsam dc-laddning, dåligt MMI och usel lane assist.

Positivt

  • Snygg
  • Skön att köra
  • Bra app

Negativt

  • Långsam dc-laddning
  • MMI:t
  • Dålig lane assist
Test MG Marvel R Electric

Invändigt känns bilen modern och påkostad, men den lider av samma problem som MG5:an; hög golvhöjd. Inte så att sittställningen är lika obekväm som i kombin, men dina knän hamnar väl högt upp. Men vad som direkt fångar blicken är den gigantiska skärmen i mittkonsolen. Inte för dess storlek, utan för hur den är placerad, närmare dig som förare än vanligt. Bra på så sätt att du når nästan hela ytan utan att lyfta armbågen från mittarmsstödet (bra för att kunna knappa medan bilen rör sig). Men den äter upp mycket av utrymmet och bidrar till att det känns trångt.

Vi startar bilen och vrider puckreglaget till Drive. Du kan sedan välja mellan olika körlägen: Eco, Normal, Sport, samt hur hårt bilen ska bromsa respektive ladda när du släpper gasen. Detta ställs i tre steg; även det hårdaste steget är betydligt lättare än konkurrenternas inställning för "One Pedal Drive".

Test MG Marvel R Electric
Baksätet är tämligen rymligt.

Det är okej med fart i elmotorn, bilen ska göra 0-100 km/h på strax under åtta sekunder. Den har två olika växlar för att optimera energiförbrukningen. Batteriet i bilen är på 70 kWh. Räckvidden (enligt wltp-specen) är angiven till 402 km, men när vi körde riktigt snålt, en dag när det var 9 grader varmt ute, nådde vi som längst 34 mil på en laddning, om vi räknar med att de sista ynka procenten stämde med vad bilen visade innan vi var tvungna att svänga in och ladda.

Ett riktigt minus med syskonmodellen MG5 var den långsamma dc-laddningen. Även Marvel R laddar förhållandevis segt. Maximalt 90 kW på pappret. På flera snabbladdare nådde vi inte ens upp i 40 kW när vi laddade från en nivå på 70 procent batteri. Samtidigt som andra bilar nådde i 60-70 kW på samma laddstolpe direkt efteråt. Det här är ett av två viktiga minus för Marvel R. När du laddar hemma klarar bilen 11 kW, vilket är bra.

Det andra minuset handlar om MMI:t. Skärmen är skarp och fin, men vad hjälper det när responsen är seg? Och när vissa funktioner som vi vill kunna nå dagligen ligger begravda i undermenyer? Framför allt är det klimatanläggningen som är oerhört frustrerande att jobba med, men även en del inställningar kopplade till förarhjälpmedel. Systemet stöder Carplay och Android Auto, men inte trådlöst. Bilen tappar dessutom ibland kontakten med telefonerna vi testar med.

Laggande kameror och usel lane assist

Bilen har sensorer och kameror runt om, men dessa fungerar inte hundraprocentigt. Ibland kickar inte kamerorna igång, bilden laggar (vilket kan ställa till det ordentligt i en backkamera) medan sensorerna fram varnar ibland helt i onödan.

Vad som är ännu mer störande, och rent av farligt, är den usla lane assisten. Den är alldeles för aggressiv och styr oss "rätt" redan när vi är någon decimeter från filmarkeringen. Här gäller det att inaktivera den när du använder den adaptiva farthållaren (som fungerar helt okej). Problemet är bara att nästa gång du startar bilen är lane assist påslaget igen och det saknas en snabbknapp för att inaktivera den. Här måste du in i flera undermenyer och tyda dåliga översättningar innan du kan välja att bara få varningar utan att bilen ska "hjälpa till" att styra.

Test MG Marvel R Electric
Mittkonsolen var igång med ändå det här felmeddelandet...

Det digitala mätarklustret är dock riktigt snyggt med integrerad karta i mitten. Men även här märks det att MG antingen låtit en dator eller en person med tveksamma språkkunskaper sköta översättningen. Det blir komiskt när lane assist-varningen meddelar att filen "lutar".

Skön att köra

Nu kanske du tycker att vi är överdrivet negativa om Marvel R, men det är just för att nackdelarna med bilen är så pass viktiga. Ett dåligt och segt MMI kommer du att reta dig på varje dag. Att inte kunna snabbladda på riktigt när du är ute på långresa är en viktig parameter att väga in om du köper elbil med förhållandevis stort batteri.

I övrigt är bilen trevlig på många sätt. Den är snygg och bekväm och går tryggt på vägen (utan lane assist). Här finns en frunk, vilket är bra då bagageutrymmet inte sväljer mycket. Du kan plocka ut el från ladduttaget (vi har inte kunnat testa detta) och bilen finns även att köpa i en fyrhjulsdriven version. Det gigantiska glastaket i testbilen var också trevligt och du sitter helt okej i baksätet, även som vuxen, om du står ut med högre golv och inte har skoterkängor på dig. En annan positiv sak att lyfta fram är den tillhörande appen som är enkel att använda.

Test MG Marvel R Electric

Fakta MG Marvel R Electric

Tillverkare: MG
Pris: från 514 990 kronor
Motor: Elmotor bak, 179 hk
Drivning: bakhjulsdriven
Räckvidd: 402 km (WLTP)
Batteri: 70 kWh
Ombordladdare AC: 11 kW
DC-laddning: Max 90 kW
Prestanda: 0-100 km/h på 7,9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år

Betyg: 2 av 5